Rijk worden met speelgoed uitpakken

Razendpopulair zijn ze op YouTube: filmpjes van hoe speelgoed en verrassingseieren worden uitgepakt.

Van deze YouTube-kanalen kunnen Jay-Z en U2 nog wel wat leren.

Foto Thinkstock

Twintig Kinder Surprise eieren staan er voor de camera. Twee handen maken het eerste ei open. Er komt een Star Wars-figuurtje uit. Ook het bijgevoegde papiertje wordt aan de camera getoond. Hierna volgt een ei met een vliegwiel en een Snoopy-figuur. Het filmpje gaat door tot alle eieren zijn uitgepakt. Op de achtergrond klinkt een liftmuziekje.

In totaal duurt dit zestien minuten. Klinkt saai? Dit filmpje van SurpriseToys is in anderhalf jaar 262 miljoen keer bekeken. Daar kunnen Jay-Z en U2 niet aan tippen. Ter vergelijking: ‘Empire State of Mind’, de best bekeken video van Jay-Z, telt 216 miljoen views.

Menig ouder zal kunnen bevestigen dat vooral jonge kinderen het ene na het andere uitpakfilmpje ademloos kunnen bekijken. SupriseToys is dan ook niet het enige populaire uitpak-account op YouTube. The Guardian maakte onlangs bekend dat DC Toys Collector vorig jaar het tweede best bekeken kanaal op YouTube was. Op het kanaal: alleen maar uitpakvideo’s. De filmpjes van DC Toys Collector werden in 2014 3,3 miljard keer bekeken. Het populairst was een video waarin prinsessenfiguurtjes met Play-Doh klei worden aangekleed (bijna 187 miljoen views).

Met die filmpjes wordt geld verdiend. Open Slate, een bedrijf dat YouTube-filmpjes analyseert voor adverteerders, berekende dat de vrouw achter DC Toys Collector er vijf miljoen dollar mee zou kunnen verdienen via advertentie-inkomsten. Maar wie die vrouw is, dat is een mysterie. Ze reageert niet op interviewverzoeken en houdt haar identiteit verborgen. Alleen haar uitpakkende handen met de kleurig gelakte nagels zijn zichtbaar.

Een filmpje voor oma: 10.000 views

Een andere populaire eieren-uitpakker is Arcadius Kul, een naar Ierland geëmigreerde Pool. Hij filmt hoe zijn zoontje Sammie verrassingseieren en ander speelgoed uitpakt. Afgelopen jaar werden deze filmpjes (te vinden op nrch.nl/42fr) zo’n 300 miljoen keer bekeken. Het uitpakken van een groot Lego-ei werd in zes maanden 55 miljoen keer bekeken, hij heeft 85 video’s die meer dan een miljoen keer zijn bekeken.

Kul gelooft niks van de bedragen die zijn collega van DC Toys Collector volgens Open Slate zou verdienen. Via Skype vertelt hij: „Er wordt gezegd dat ze tussen de 50.000 en 5 miljoen dollar kan verdienen met haar kanaal. Iedereen neemt die 5 miljoen over, maar het is heel onduidelijk wat je met YouTube-advertenties verdient. Alleen als je de duurste advertenties, die over vastgoed, banken en beleggen gaan, hebt in de rijkste landen, zoals de VS, haal je de maximale inkomsten.”

Over zijn inkomsten wil Kul niks loslaten. Alleen dat hij ervan kan leven. De Ierse site Evoke schreef dat zijn jaarinkomsten tussen de 240.000 en 1,9 miljoen euro kunnen liggen, maar Kul zegt dat het niet zo hoog is.

Voor Kul en zijn zoontje Sammie begon het twee jaar geleden met filmpjes voor Sammie's oma in Polen. Een filmpje waarop de jongen een verrassingsei uitpakt, werd tienduizenden keren bekeken. „Er kwamen reacties onder het filmpje met de vraag of we er meer konden doen. Ik kon er geld mee verdienen en Sammie wilde ook graag doorgaan”, aldus Kul.

Hij had alle tijd om het videokanaal te vullen toen hij zijn baan als architect verloor en thuis voor zijn zoontje ging zorgen, terwijl zijn vrouw aan het werk ging. YouTube is nu zijn nieuwe baan. „Het is een dagtaak. Ik beantwoord veel reacties, ik probeer er wat reclame voor te maken en bijna iedere dag plaats ik een nieuw filmpje.” De Poolse Ier kan niet voorspellen welk filmpje het goed gaat doen. Het algoritme van Google is volgens hem onbegrijpelijk. „Er spelen wel twintig verschillende factoren mee. De videokwaliteit is in ieder geval belangrijk.”

Nu heeft hij een belangenbehartiger

Blijft de vraag over waarom het uitpakken van verrassingseieren en speelgoed zo veel kijkers trekt. Voor Harold Bekkering, hoogleraar cognitieve psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, is het succes van de filmpjes geen verrassing. „Onze hersenen zijn voorspellingsmachines”, zegt hij. „Ze willen een zo goed mogelijk model van de wereld maken. De hersenen willen niet afwachten tot we iets daadwerkelijk zien. Daarom reageren we ook zo op cliffhangers in films en series. We willen weten of het klopt wat we hebben bedacht en dat geldt ook voor het openen van een verrassingsei.”

Maartje Raijmakers, hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, zegt dat de onderzoekers nog niet duidelijk hebben waarom mensen graag onvoorspelbaarheid opzoeken. „Bij kinderen is de drang heel groot om nieuwe dingen te zien. Een bekende test is de gift delay. Je zegt tegen een kind dat je een cadeau hebt, maar dat hij zich nog even moet omdraaien omdat je het nog moet inpakken. Kinderen kunnen dit niet lang volhouden.”

Volgens Raijmakers heeft het te maken met de ontwikkeling van de frontale cortex in de hersenen. Dat is het controlesysteem dat bij jonge kinderen nog niet optimaal is ontwikkeld. Hun drang om nieuwe dingen te zien en zo informatie te vergaren is heel groot. Dat zou de populariteit van het kijken naar verrassingseieren kunnen verklaren.

Arcadius Kul gaat voorlopig nog even door met het uitpakken van verrassingseieren. „YouTube groeit nog steeds, dus ik weet niet waar dit gaat eindigen. Zolang Sammie het leuk vindt en het succesvol is, ga ik door.” Hij heeft een contract getekend bij een bedrijf dat zijn belangen gaat behartigen. „Ze zeggen dat ik er meer mee kan verdienen, ook door bedrijven te laten betalen om hun producten te openen. Nu koop ik nog alles zelf.” En veel van de Suprise Ei-speeltjes verdwijnen bij Kul uiteindelijk weer in de prullenbak. „Het gaat nogal snel kapot.”

    • Alex van der Hulst