Online-tegenoffensief richt zich op jonge Franse jihad-aspiranten

Wie zich Franstalig op Facebook of Twitter beweegt, kan er niet meer omheen: tussen de privéberichten en abonnementen duiken sinds gisteren met grote regelmaat gesponsorde berichten op van de Franse overheid met beelden uit de online-wervingscampagnes voor jihadisten. Maar wie doorklikt, ziet dat het aangeprezen filmpje precies het tegenovergestelde beoogt.

De video begint met spannende muziek. Dan komt met een Facebook-piepje een persoonlijk bericht binnen dat in beknopt jongeren-Frans uitnodigt af te reizen naar ‘Cham’ (Groot Syrië). „De waarheid ligt daar. Het is nu tijd om te vertrekken!” Vervolgens worden met tekst en heftige beelden de rekruteringsargumenten van jihadgroepen doorgeprikt. „Ze zeggen: offer je voor ons op, je zult een goede zaak verdedigen.” (Mannen met bivakmutsen en kalasjnikovs verschijnen kameraadschappelijk in beeld.) „In werkelijkheid ontdek je de hel op aarde en zul je eenzaam sterven, ver van huis.” (Een wapen gericht op een man met een zak over zijn hoofd, een lichaam klettert in het ravijn.) Andere teksten richten zich rechtstreeks tot de vrouwen, wie een familieleven met ‘helden’ wordt beloofd: „In werkelijkheid voed je je kinderen op in oorlog en terreur.”

Meer dan duizend Fransen zijn al naar jihadstreken afgereisd.

De Verenigde Staten maakten al eerder filmpjes om de propaganda van groepen als IS te keren. Frankrijk is het eerste EU-land dat een professioneel tegenoffensief begint met trucs uit de reclamewereld. „Het moest opvallen”, aldus chef voorlichting Christian Gravel tegen het tijdschrift L’Express. Maar de meest gewelddadige beelden, zoals die in de sociale media gedeeld worden, hebben de laatste cut niet gehaald, erkende hij.