Q&A

Zo bedenk je een simpel kraamcadeau - en zo is het te koop in 33 landen

Beeld iPhoto

Zit je op Facebook en ben je bevriend met mensen met kleine kinderen? Grote kans dat je de laatste tijd dan dit soort foto’s voorbij ziet komen.


(Hier een Instagram-feed).

De kaarten op de foto (Milestone Cards) zijn drie jaar geleden bedacht door de Amsterdamse ondernemer Gemma Broekhuis. Ze nam veel foto’s van bijzondere momenten van haar eerste kindje, maar besefte dat je later helemaal niet meer ziet wanneer en waarom je ze nou genomen hebt. Met zo’n kaartenset (à 16,95 euro) wél.

Inmiddels zijn de kaartensets te koop in 11 talen en 33 landen (waaronder de VS, Verenigde Arabische Emiraten en Indonesië) en zijn er zo’n 200.000 exemplaren verkocht. Broekhuis won verschillende prijzen in de babywereld en was eind vorig jaar een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds.

Sindsdien volgde een kaartenserie voor tijdens de zwangerschap en voor als kinderen beginnen te praten. Deze week lanceert het bedrijf de eerste kaartenserie met een kinderheld: Nijntje.

Hoe begint zo’n samenwerking. Bel jij Nijntje of belt Nijntje jou?
“Ik wilde al heel lang iets met Nijntje doen omdat het zo’n iconisch karakter is. Het bedrijf Mercis beheert de auteursrechten en mijn kantoor zat toevallig aan hetzelfde plein in Amsterdam. Toen heb ik iemand daar gemaild om koffie te drinken en ze reageerden meteen enthousiast.”

Je zegt dat je concept is nageaapt, bijvoorbeeld door HEMA (hun ‘babymomentkaarten’ kosten 6 euro). Ben je daar boos over?
“Het is heel dubbel. Tweeënhalf jaar geleden was er nog niks en het geeft aan dat het product omarmd wordt. Maar tegelijkertijd is het ook irritant. Maar goed, uiteindelijk maakt het de consument niet uit wat ik ervan vind. Wij moeten betere kaarten maken en laten zien dat we origineler zijn.”

Op het concept van een babykaart kun je geen patent aanvragen natuurlijk.
“Nee, we kunnen alleen juridische stappen zetten als anderen onze illustraties namaken. Wel hebben we de merknaam Milestone laten vastleggen in veel gebieden waar we actief zijn. En het is belangrijk dat wij benadrukken dat we fotokaarten maken, zodat Milestone Cards ons merk blijft en niet als soortnaam gebruikt wordt.”

Heb je Nijntje niet juist benaderd om na-apers voor te blijven?
“Met de stap van Nijntje hopen we wel dat meer volgt en bijvoorbeeld Le Petit Prince ons benadert. Maar eigenlijk moet je het ook zien als de logische uitbreiding van Milestone Cards. Niet iedereen vindt hetzelfde leuk, dus daarom wil ik verschillende stijlen aanbieden. Ik zie onze toekomst voor me als hoe mensen vroeger ansichtkaarten kochten: een rek met uiteenlopende kaarten voor geboorte, huwelijk en andere levensgebeurtenissen.”

Dat klinkt alsof je denkt dat het concept ook buiten de kraamcadeausfeer past, en geen grenzen kent?
“Je wilt niet weten hoeveel ideeën we hebben liggen, zonder te overdrijven wel honderd. Ook wereldwijd is er geen limiet. Op wat cultuurverschillen na zijn mensen hetzelfde en daar kunnen wij heel flexibel mee omspringen. Zo willen we komend jaar graag naar Japan. Daar is 100 dagen oud zijn een belangrijk moment en dan voegen we voor de Japanse markt dus speciaal die kaart toe.”