Vier vragen

Wat moet een Turks familiebedrijf met het failliete Mexx?

2014-12-05 10:46:10 HAARLEM - Het logo van modeketen en kledinggroothandel Mexx. De keten met 315 winkels in Europa is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. ANP REMKO DE WAAL
2014-12-05 10:46:10 HAARLEM - Het logo van modeketen en kledinggroothandel Mexx. De keten met 315 winkels in Europa is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

Waarom heeft een Turks familiebedrijf enkele tientallen miljoenen euro’s over voor een failliete Nederlandse modeketen? Vier vragen over de overname van Mexx (sinds december failliet) door Eroglu.

1. Wat is Eroglu voor bedrijf?

Eroglu is een niet-beursgenoteerd familiebedrijf dat dertig jaar bestaat en naar verluidt jaarlijks meer dan 2 miljard euro omzet. Over winstcijfers is niets bekend. Het bedrijf is actief op het gebied van textiel, kleding, detailhandel en vastgoed; er werken in totaal 13.000 mensen. Eroglu is de eigenaar van de modemerken Colin’s en Loft. Colin’s heeft 600 winkels in 38 landen en is met name populair in Rusland, Loft heeft 86 winkels in 10 landen.

2. Wat wil Eroglu met Mexx?

In een persverklaring liet de topman van Eroglu, Nurettin Eroglu, gisteren weten dat zijn voornaamste doel is “te behouden wat Mexx heeft opgebouwd”. Hij wil het merk laten groeien, maar wil daarbij wel “loyaal blijven aan de essentie van het merk”. Hij noemt de overname “een grote kans voor Mexx”. De overname biedt Eroglu de mogelijkheid zich meer te richten op West-Europa. Nu is het voornamelijk actief in Rusland en Oost-Europa.

Curator Frits Kemp en interim-topman Herman Hovestad zeiden gisteren tevreden te zijn met Eroglu als koper. Hovestad:

“Met private equity weet je nooit of het goed afloopt. Dit is een strategische overname. Eroglu wil écht verder met Mexx.”

3. Wat ging er mis met Mexx?

Mexx is opgericht door Rattan Chadha (1949), de zoon van een Indiase aluminiumfabrikant, die in de jaren zeventig in Europa terechtkwam, een Nederlandse trouwde en een modemerk begon dat uitgroeide tot het wereldwijde modemerk Mexx. De aftakeling is ingezet toen Chadha in 2001 het grootste deel van zijn aandelen verkocht aan het Amerikaanse textielconcern Liz Claiborne. Mexx zou Amerika gaan veroveren, en er 250 winkels openen. Het werden er zeven, waarvan de laatste in 2007 zijn deuren sloot.

In goede tijden had Mexx een omzet van meer dan een miljard euro. De afgelopen jaren duikelde dat steeds omlaag:

Toen Chadha in 2006 het bedrijf verliet, besloten zijn vertrouwelingen hem te volgen. De Amerikanen maakten de fout om management van buiten Europa aan te stellen en zich met sportievere kleding te richten op een jonger publiek. Uiteindelijk slaagde Liz Claiborne er in 2011 in om Mexx te verkopen aan de Gores Group, een investeringsmaatschappij. Eind vorig jaar vroeg Mexx zijn faillissement aan – “totaal onverwacht” voor werknemers, banken, leveranciers en afnemers, zo schreven de curator en de interim-topman vorige week in hun brief.

“De doorstart kende geen enkele voorbereiding.”

4. Hoe gaat het nu verder met Mexx?

De modeartikelen en accessoires van Mexx worden in meer dan 55 landen bij 10.000 verkooppunten verkocht. De modeketen heeft wereldwijd 315 winkels, die voor een deel in handen zijn van franchisenemers. Hoeveel winkels na de overname overblijven en hoeveel werknemers hun baan behouden, is nog niet precies bekend. Bij de Nederlandse vestigingen werken 500 mensen, in totaal heeft Mexx zo’n 1.500 werknemers. Op dit moment onderhandelt Eroglu over alle huurcontracten en met de franchisenemers.

In eerste instantie begint Mexx met acht eigen filialen in Nederland, zegt interim-topman Herman Hovestad. In West-Europa gaat het om “enige tientallen winkels”. Daarnaast vinden gesprekken plaats met franchisers. Als die doorgaan, komt het doorgestarte Mexx op zo’n 200 winkels uit.