Guilty Pleasure

Vergeet die lelijke laarzen, Ugg scoort nu met slippers, kussens en mutsen

Foto ANP

Temperaturen rond het vriespunt, aangepaste dienstregeling bij de NS, hier en daar een winterse bui. Eindelijk, de Uggs mogen weer uit de kast. En de laarzen zijn weer hélémaal terug van weggeweest, volgens Vogue. Deckers - het bedrijf achter de Uggs - maakt vandaag cijfers bekend van het kwartaal waarin het bedrijf traditiegetrouw de meeste omzet en winst boekt.

De Ugglaarzen zijn een beetje de guilty pleasure van de mode, zo omschrijft Vogue het. Zitten lekker, zijn warm, maar zien er niet uit. Vooral toen enkele beroemdheden de schoenen gingen dragen steeg de populariteit. En een plek op het lijstje van Oprah’s ‘Favorite Things’ bleek ook geen slechte reclame. Het bedrijf Deckers, eigenaar van het merk Ugg Australia met een hoofdkwartier in de Verenigde Staten, moet het vooral hebben van de wintermaanden.

Logisch eigenlijk ook als je bedenkt dat het merk Ugg verantwoordelijk is voor een groot deel van de inkomsten.

Toch heeft de Ugglaars het niet makkelijk. Lelijk, slecht voor je voeten, niet diervriendelijk en er is een groot aanbod aan namaak-Uggs. Het aandeel van Ugg in de omzet neemt dan ook af, terwijl de omzet van Deckers in zeven jaar tijd is vervijfvoudigd.

Ook in 2014 boekte het bedrijf tot nu toe meer omzet. Zelfs het merk Ugg doet het over de eerste drie kwartalen beter dan het voorgaande jaar.

Maar het merk heeft dan ook, in de woorden van Deckers-topman Angel Martinez, een “evolutie ondergaan van regionaal vrouwenmerk naar wereldwijd luxe comfortmerk”. Schoenen voor het hele jaar door, slippers, vernieuwde Uggslaarzen en zelfs kussens, dekens en plaids van de bekende schapenwol.

Het bedrijf is minder afhankelijk van de ‘klassiekers’, de laarzen. Nog maar een derde van de omzet komt daarvandaan, in plaats van de helft wat het vijf jaar geleden was. Van een comeback van de Ugglaars is dus zeker geen sprake. Maar het merk zelf doet het niet slecht. Belangrijkste reden? Volgens topman Martinez de “geweldige styling en de scherpe prijzen”.

Klopt dat? Oordeel zelf: