While you were sleeping... in Asia

Houdt de Chinese regering nog van Alibaba?

Foto iStock

Is de liefde over tussen Alibaba en de Chinese overheid? De Chinese autoriteit voor industrie en commercie (SAIC) waagde het de kwaliteit te bekritiseren van de producten die worden aangeboden op Taobao. Moederbedrijf Alibaba reageerde furieus, schrijven de Chinese media.

Op Taobao kan iedereen voor een klein bedrag een winkel openen. Maar volgens de SAIC heeft Alibaba te weinig controle over de aanbieders en hun producten. De China Daily schrijft dat een kwaliteitsrapport van de SAIC uitwees dat slechts 40 procent van de producten die op Taobao werden aangeboden ‘echt’ waren. De overige 60 procent zou namaak zijn. Ter vergelijking: op JD.com is 90 procent volgens het rapport echt, en op Tmall (ook eigendom van Alibaba) is dat 85,7 procent.

In een open brief schrijft Alibaba dat het oneerlijk behandeld wordt, en dat de autoriteit haar macht misbruikt. Taobao stelt dat de SAIC een ‘verkeerde testmethode’ heeft gebruikt en dat de conclusie ‘niet objectief’ is.

Het onderzoek is gedaan tussen augustus en oktober 2014. Alibaba ging in september naar de beurs in New York.

De overheid heeft volgens magazine Caixin extra olie op het vuur gegooid. Na de open brief van Alibaba maakte de regering een document openbaar. Daarin wordt gesteld dat er voorlopig maar even niet gesproken moest worden over het probleem van de authenticiteit van de op Taobao aangeboden producten. Eerst moest Alibaba’s beursnotering rond zijn.

Zware tijden voor Nintendo

Nintendo. Wie speelt dat nog? Het bedrijf moet zijn verdienmodel aanpassen om mee te kunnen komen, schrijft de Nikkei Asian Review. De Japanse videospelletjesgigant voorspelt een winst van 20 miljard yen (ruim 150 miljoen euro) over het boekjaar 2014, dat loopt tot 31 maart. Het is een magere winst die vooral te lijden heeft gehad van de tegenvallende verkoopcijfers rondom Kerstmis. Bovendien is de verkoopverwachting van het 3DS draagbare spelsysteem naar beneden bijgesteld.

“Hoewel een aantal spelletjes echte hits waren, is het impact van het niet in 2014 kunnen uitbrengen van het nieuwe 3DS systeem in de VS en Europa, groter dan verwacht”, aldus directeur Satory Iwata. Het spel Yokai Watch scoort gelukkig goed, maar dat kan de winstcijfers niet redden.

Volgens Nikkei Asian Review ligt het niet aan de spellen. Van de tien bestverkochte spellen in Japan, waren er acht van Nintendo. Maar wereldwijd daalde de verkoop met 10 procent ten opzichte van 2011, toen de 3DS op de markt kwam. De eerste Wii was succesvol, maar de Wii U die eind 2012 uitkwam alweer veel minder.

Nintendo moet nieuwe klanten trekken, weet ook Iwata. Hij liet weten te overwegen om meer energie te stoppen in spelletjes voor de smartphone. Wellicht kan dat Nintendo redden van een ondergang.

Chinezen boos om vernederende advertenties op WeChat

Niemand houdt van de reclame tussen de berichten op Twitter of Facebook. Maar hé, als Facebook een advertentie voor BMW op je pagina zet, dan schat het bedrijf je blijkbaar in als iemand die zo’n auto kan betalen. Vandaar de grote irritatie onder gebruikers van WeChat: waar zijn de advertenties voor luxe producten?

Chinezen protesteren tegen ‘discriminatie’ door BMW, meldt Financial Times. Moederbedrijf Tencent heeft 468 miljoen gebruikers van WeChat. Met hun data kunnen ze adverteerders hele specifieke reclameruimte aanbieden. Maar waar Europeanen verontwaardigd zijn over het schenden van hun privacy, zijn veel Chinezen nu verontwaardigd dat hun data niet gebruikt wordt of als minderwaardig wordt ingeschat.

Sinds zondagavond waren er drie advertenties te zien op WeChat. De gelukkigen kregen een advertentie van BMW, als alternatief was er een reclame van telefoonbedrijf Vivo. De grootste vernedering was een advertentie voor Coca-Cola. De FT citeert een WeChat gebruiker: “Zelfs Tencent heeft ontdekt dat ik me slechts een cola kan veroorloven, en nooit in mijn leven een BMC zal rijden.”