Bo&Caro

Best lastig, verandering uitleggen aan boze leraren

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Onderwijsvakbeurs ‘De Nationale Onderwijstentoonstelling’ in de Jaarbeurs Utrecht

Wie: Klaas Jurjens, adviseur bij vakbond CNV Onderwijs, en veertig basisschoolleraren met een heleboel vragen

Don’t shoot the messenger. Klaas Jurjens, adviseur bij vakbond CNV Onderwijs, blijft het maar zeggen. Zo’n keer of drie tegen de man die net voor zijn balie stond, bijvoorbeeld. Die kwaad een stuk papier doormidden scheurde, en schuimbekte: “Dít doe ik met mijn lidmaatschap.” Jurjens haalt zijn schouders op. Híj heeft die nieuwe arbeidsvoorwaarden voor leraren niet bedacht.

Al twintig jaar hetzelfde

Niet alleen, in elk geval. Het was een coproductie van het CNV, de Algemene Onderwijsbond en een aantal kleinere vakbonden. Hij mag ze alleen wel verkondigen - vandaag op het onderwijscongres in de Jaarbeurs.

Klaas heeft slecht nieuws voor de basisschoolleraren: ze krijgen minder vakantie. #JaarbeursUtrecht

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

“De onderwijs-cao is aangepast”, vertelt Jurjens. “Was ook wel nodig hoor, we maakten al twintig jaar gebruik van dezelfde.” Vooral in het basisonderwijs is er aan de arbeidsvoorwaarden gesleuteld, zegt hij.

Zo moeten pas afgestudeerden van de pabo nu eerst drie jaar gecoacht worden door hun eerste werkgever, voordat ze zich ‘basisbekwaam’ mogen noemen.

“Als ze van de opleiding komen zijn ze ‘startbekwaam’. Zo noemen we dat. Maar het ontbreekt ze nog aan ervaring – daarom worden ze vervolgens drie jaar begeleid.”

Twee weken meivakantie, dat is toch niet nodig?

Een blik op zijn vakbond-collega’s in eveneens paarse jasjes (“De mensen van de Algemene Onderwijsbond droegen al groen, vandaar”) en een diepe zucht.

“De grootste verandering is dat leraren niet langer hetzelfde rooster aanhouden als de leerlingen.” Slecht nieuws, want dat betekent dat ze minder vakantiedagen krijgen. “Kijk. Er zitten 39 lesweken in een schooljaar. Daarin krijgen leraren simpelweg niet alles gedaan. Het voorbereiden van de lessen, nakijken – dat werk.” Waar hebben ze die twee weken meivakantie nu voor nodig? Daarin kunnen ze toch mooi hun overgebleven werk afronden?

“Nou ja. Daar zijn ze het dus niet mee eens.”

Ach, zegt Jurjens dan. Er mag sowieso wel het een en ander hervormd worden binnen ons onderwijs in Nederland. Kan stukken efficiënter. “Uit onderzoek van het CBS bleek dat landen waarin leerlingen een beperkt aantal lesuren volgen, uiteindelijk beter scoren. Die Scandinavische landen doen het echt veel beter dan wij.” Hij zucht nog maar eens. Besluit dat hij dat onderwerp vandaag maar even niet aansnijdt.

Een groepje leraressen heeft zich verzameld aan de balie. Schuift een stapeltje folders in een linnen tas, en een pen. Glimlacht vriendelijk naar ze.

“We willen ze natuurlijk niet kwijt hè, onze leden.”