Opinie

Armoede wordt nu in tv-drama’s zichtbaar

Marlijn Weerdenburg in ‘Danni Lowinski’ (SBS6).
Marlijn Weerdenburg in ‘Danni Lowinski’ (SBS6).

Woensdagavond is drama-avond bij SBS6, dat wil zeggen dat er een aflevering van een serie wordt uitgezonden. Dat kan een beproefde publiekslieveling zijn als Dokter Tinus, maar ook de pilot van een nieuwe titel, zoals recentelijk de Amsterdamse politieserie door Simon de Waal Bureau Raampoort en Gouden Bergen, een door Haye van der Heyden (Bloedverwanten) geschreven kruising van Gooische Vrouwen en Desperate Housewives. Daarin gaan bijna failliete villabewoonsters om economische redenen uit de kleren voor een webcam.

De kwaliteit van al dit fraais varieert sterk, maar op Danni Lowinski valt ook in het derde seizoen erg weinig aan te merken. Zoals die andere SBS-serie Celblok H, met Isa Hoes in de vrouwengevangenis, een erg letterlijke bewerking is van het Australische origineel (Wentworth), zo staat ook Danni Lowinski zeer dicht bij het Duitse origineel. Maar dat is geen enkel bezwaar, want het verschil tussen eigentijdse Duitsers en Nederlanders is miniem en de scripts zijn gewoon heel goed.

Danni (Marlijn Weerdenburg, op dit moment ook zeer aanwezig als kandidaat in Wie Is De Mol?) is een kapster die advocaat is geworden, maar met haar korte rokjes en laag uitgesneden truitjes niet helemaal serieus wordt genomen. Ze houdt daarom kantoor achter een tafel in een winkelcentrum, waar iedere passant voor een euro per minuut (er loopt een klok mee) juridische bijstand kan kopen.

Dat is een geschikte kapstok voor eigentijdse vertellingen, vaak gesitueerd in een romantisch sprookjesland dat in de verte op onze wereld lijkt. Gisteren zagen we Danni de verdediging ter hand nemen van een gescheiden vrouw, die een schuldbekentenis aan haar ex had ondertekend. Stom, maar ze zegt in vertrouwen niet te kunnen lezen en schrijven, behalve een krabbel die op haar naam lijkt. Volgt een juridisch gevecht over de vraag of dat echt waar is, want ze leest elke dag haar dochtertje voor, bewijst de ex met een video. Maar de moeder stelt dat ze de sprookjes van een luisterboek uit het hoofd heeft geleerd.

Goed drama dus, aanstekelijk aangekleed, geregisseerd door Will Koopman (Gooische Vrouwen, Divorce) en ook nog eens maatschappelijk relevant.

De relatieve verarming van delen van de bevolking van West-Europa begint een vast bestanddeel te worden van wat we in televisiedrama te zien krijgen – met uitzondering van de meeste kostuumdrama’s uiteraard.

SBS6 gaat nog een stapje verder, door Danni Lowinski in te klemmen tussen twee gesponsorde reality shows over geld, beide met een sleutelrol voor de bijna op Danni lijkende financieel adviseur Eef van Opdorp.

Ze rekent in Hoeveel Ben Je Waard? uit of je huis niet te veel onder water staat en je opstalverzekering wel in orde is. Een kleiner rol speelt ze in de perverse spelshow Geld Maakt Gelukkig, waarin het publiek met stemkastjes 10.000 euro mag verdelen over drie kandidaten. Alle drie zeggen het geld hard nodig te hebben. Maar in die pitches mag Prem Radhakishun gaten schieten. Want in de echte wereld gaat gelukkig worden van geld niet zomaar. Daar moet je het eerst verdienen of brutaal kunnen bedelen.