While you were sleeping... in Asia

Oud zijn is in Japan geen garantie voor een goed salaris

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Japanse arbeidsmarkt wordt stevig opgeschud als het aan bedrijven als Toyota, Hitachi en Panasonic ligt. Ze wil afstappen van het salarismodel waarbij leeftijd de belangrijkste factor is die bepaalt hoeveel een Japanse werknemer verdient. De bedrijven willen steeds meer naar salarisschalen gebaseerd op vaardigheden en prestaties. Dat schrijft de Financial Times.

Doel is om het inkomen van jongeren te laten stijgen. De verwachting is dat jongeren meer bereid zijn uit te geven, waardoor de Japanse economie beter draait.

De bedrijven staan ook te profiteren van de omwenteling. Ze hopen op deze manier de totale loonkosten te drukken, schrijft de Financial Times.

Chinezen ontdekken vastgoedmarkt in Californië

Wat doe je als vastgoedbelegger als de prijzen in je eigen land kwakkelen? Precies. De oceaan oversteken. Chinese investeerders kijken met toenemende interesse naar Californië, schrijft The Wall Street Journal.

China Oceanwide Holding doet zijn naam letterlijk eer aan. Het bedrijf bezit panden aan beide kanten van de Stille Oceaan. De afgelopen jaren heeft de belegger honderden miljoenen dollars in Californisch vastgoed gestoken, meldt de krant.

Kieskeurig is Oceanwide niet. Het bedrijf koopt appartementencomplexen, winkels, een gloednieuwe wolkenkrabber in San Francisco ontworpen door Norman Forster, een ranch in Sonoma en heel veel huizen in Silicon Valley. Als het maar rendeert, denkt Oceanwide.

Vorig jaar investeerde China voor 3,9 miljard dollar in Amerikaans vastgoed. Alleen buurland Canada en het olierijke Noorwegen waren grotere beleggers.

Indonesië bekijkt luchtvaart kritisch met nieuw systeem

De crash van AirAsia-vlucht QZ8501 heeft Indonesische autoriteiten wakker geschud. Ze willen een grondige herziening van de veiligheidsprotocollen van de snelgroeiende branche. Onderdeel van de nieuwe systematiek moet een rangschikking zijn van alle maatschappijen op basis van veiligheidsvoorschriften. Dat schrijft de Jakarta Globe vandaag.

De minister van transport wil dat piloten en cabinepersoneel dagelijks een gezondheidscheck ondergaan. Ook moeten piloten verplicht briefings krijgen over het weerbericht. Bovendien moeten luchtvaartmaatschappijen minimaal vier maanden voor een vlucht toestemming verkrijgen om te vliegen.

De exacte oorzaak van de crash van de Airbus A320 van AirAsia is nog onbekend, maar een combinatie van slecht weer en een zeer drukke luchtruim waardoor het toestel moeilijk kon uitwijken lijken een rol te spelen. Naderhand bleek dat er onduidelijkheid bestond of AirAsia op die dag wel van Surabaya naar Singapore mocht vliegen.