KLM-top voorkomt ‘greep in kas’ door Air France

‘Samenwerking gaat ons nog heel veel opleveren’.

Hans Smits, voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, wil niet spreken van winnaars of verliezers. Maar opgelucht klinkt hij wel, gisteravond aan de telefoon. Even daarvoor heeft KLM bekend gemaakt dat het financieel volledig zelfstandig blijft. Een omstreden voorstel het kasbeheer van KLM over te hevelen naar moedermaatschappij Air France-KLM is van de baan. Net op tijd, want de onvrede over de Franse ‘plundering’ van de KLM-kas nam snel toe. Niet alleen bij KLM, ook in politiek Den Haag. De vakbonden vertrouwen het akkoord niet, zo bleek na het gesprek.

Een oplossing van dit conflict leek ver weg. Hoe is het nu toch gelukt?

„Afgelopen weekend begon het vraagstuk zich wel heel duidelijk te manifesteren. Dus heb ik voor maandagavond een vergadering van de raad van commissarissen ingelast. We besloten dat we overheveling van het kasgeld niet zouden toestaan. Dat hebben we die avond laten weten aan De Juniac, bestuursvoorzitter van Air France-KLM. Gisteren hebben we verder met hem gesproken, en samen een verklaring opgesteld.”

Als de oplossing zo eenvoudig was, waarom liep het dan zo hoog op?

„De kwestie liep hoog op door het publieke debat en omdat het ging om een principiële zaak die raakte aan de wettelijke verantwoordelijkheden van de raad van commissarissen. Die heeft primair de taak de continuïteit van KLM te waarborgen. Ook voor [topman] Elbers was dit een absolute grens.”

Heeft KLM iets moeten inleveren, in ruil voor annulering van dit plan?

„Nee. Wij hebben gezegd dat er twee aparte rekeningen moeten blijven bestaan. Elke maatschappij houdt zijn eigen kas. Stel je de situatie voor dat we een gemeenschappelijke kas hebben en dat, het zou ooit kunnen gebeuren, het geld van Air France wordt geblokkeerd. Dan kan KLM ook niets meer doen. Dat zou heel onverstandig zijn. Een onderneming moet vrijheid van handelen hebben.”

Klopt het dat KLM jaarlijks 1 miljard euro had moeten afstaan?

„Dat bedrag heb ik ook gehoord, ik weet niet waar het vandaan komt.”

Waarom wilde de holding dit?

„Ik denk vanuit de overtuiging dat deze manier van financieren ten faveure van ons allemaal zou zijn. Maar daarbij hebben ze onderschat dat er in Frankrijk en Nederland verschillende ideeën over governance bestaan.”

U denkt niet dat het was om Franse verliezen te kunnen compenseren?

„Geenszins.”

In de publiciteit profiteert Air France van KLM. Klopt dat?

„Ik was niet gelukkig met die publiciteit. Het beeld van Air France als bodemloze put is onzin, winst en verlies gaan heen en weer.”

De laatste jaren is het wel verlies voor Air France en winst voor KLM.

„Nou ja, goed, maar op langere termijn ontlopen ze elkaar niet zo veel.”

Heeft u het nationale sentiment rond KLM onderschat?

„Elke Nederlander heeft een beetje een blauw hart. In die zin begrijp ik de emoties. Ik heb wel even voor de spiegel gestaan en mezelf afgevraagd: hadden we dit kunnen voorkomen? Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet.”

Hoe groot is de reputatieschade?

„Natuurlijk is er nu even schade. Dit is een dipje in een samenwerking die ons heel veel heeft opgeleverd en ons nog heel veel gaat opleveren. Nu is de boodschap: jongens, back to business. De oorlog is buiten, niet binnen.”