Bo&Caro

Het nadeel van Oud en Nieuw? Dat het maar eens per jaar is

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De organisatie van de nieuwe nationale feestdag: Half Year’s Eve.

Wie: Bedenker en marketingman Peter Wybenga.

Peter Wybenga weet het zeker. Dit wordt een doorslaand succes. Logisch; hij heeft Hans Klok net aan de telefoon gehad - en die doet mee. Hoogstwaarschijnlijk. Over de prijs moeten ze het nog hebben namelijk. Maar het wordt iets met een watergordijn voor het Amstel Hotel en met vuurwerk dat daar dan op wordt geprojecteerd.

Peter Wybenga heeft een droom: Half Year’s Eve, in juni - mét halve oliebollen.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Het blijft tenslotte wel Oud en Nieuw. Of nou ja, zoiets.

Op 30 juni is het Half Year’s Eve. Volgens Wybenga - de bedenker van deze nieuwe nationale feestdag. “Mensen hoúden ervan dingen te vieren. Oud en Nieuw is een prachtig feest. Het enige nadeel: het is slechts eens per jaar.” En dat is jammer. “Er gaan daardoor zoveel goede voornemens verloren. Die sneuvelen doordat we niet tussentijds evalueren.”

Harder werken

Geldt niet alleen voor mensen die het nieuwe jaar aangrijpen als stoppen-met-roken-moment en het na drie weken opgeven. Maar ook voor bedrijven is zo’n ijkpunt halverwege het jaar een goed plan, zegt Wybenga. “Dat gaat werken als extra stimulans. Bedrijven kunnen hun werknemers nu elk half jaar een doel stellen. Dan gaan mensen toch harder werken. Let maar op.”

En er komt een feest. Een feest in het Amstel Hotel. Een awardshow met optredens van Nederlandse artiesten, zegt Wybenga. “Het wordt gróóts.”

Moeten ze wel eerst de zes ton nog bij elkaar krijgen die het gaat kosten. Scheelt dat Wybenga voormalig directeur citymarketing van Amsterdam is, en dus een aardig netwerk heeft – én dat je als sponsor 1800 euro betaalt voor je logo op de website plus een twee toegangskaarten. En dat cafés die Half Year’s Eve gaan vieren hier een licentie voor moeten kopen van 150 euro. Daarvoor mogen ze dan wel gebruik maken van Wybengas PR-campagne, en zijn HYE-merchandise (“Kom ik halve bierviltjes afleveren, en halve oliebollen!”).

En zingen

Ach. Uiteindelijk wordt hier natuurlijk wel geschiedenis geschreven. En een lied. Door Wybenga zelf. En nee, hij doet geen stukje voor. Maar het wordt mooi, zegt hij, catchy – kan iedereen aan meedoen.

Geldt ook voor de halfjaarsduik. Op 1 juli.

Naschrift: Peter Wybenga laat nog even weten dat het event doorgaat ondanks de hoge kosten en of Hans Klok nou komt of niet.