Wie koopt nog een camera

Selfies zijn juist goed voor de verkoop van Canon. Hopen ze

Roma's Francesco Totti celebrates with a selfie after scoring during a Serie A soccer match between Roma and Lazio at Rome's Olympic stadium, Sunday, Jan. 11, 2015. (AP Photo/Gregorio Borgia)
Roma's Francesco Totti celebrates with a selfie after scoring during a Serie A soccer match between Roma and Lazio at Rome's Olympic stadium, Sunday, Jan. 11, 2015. (AP Photo/Gregorio Borgia) Foto AP

Smartphones een bedreiging voor de verkoop van digitale camera’s? Nee hoor. Echt niet. Mensen raken júíst geïnteresseerd in fotografie en kopen sneller een goede camera. Wishful thinking? Allicht. Al vindt Kensaku Konishi, topman van Canon in Zuidoost Azië en Zuid-Azië van niet.

In een interview met Bloomberg zei Konishi onlangs dat ‘s werelds grootste camerafabrikant “geen enkele intentie heeft met smartphones te concurreren”. Dat is namelijk een compleet andere markt, stelt de topman. Al laten de jaarcijfers die het Japanse bedrijf vandaag presenteert, iets anders zien.

De afgelopen twee jaar is er geen kwartaal geweest waarin Canons verkoop van digitale camera’s níet is gedaald. Over heel 2013 zakte de verkoop met 21 procent in en ook in 2014 was er weinig verbetering. Dusdanig, dat financieel topman Toshizo Tanaka al in de zomer de verkoopverwachtingen voor het gehele jaar naar beneden bijstelde.

Wat is er aan de hand?

De oorzaak ligt voor een deel wel degelijk bij de iPhones en Samsung Galaxy’s. De wereldwijde verkoop van smartphones met geïntegreerde camera’s stijgt de laatste jaren hard. De kwaliteit van hun lenzen is bovendien dusdanig verbeterd, dat ze kunnen concurreren met de simpele compactmodellen van Canon.

Al is Canon niet de enige camerafabrikant die daar last van heeft. Volgens cijfers van de internationale brancheorganisatie CIPA halveerde de wereldwijde verkoop van digitale camera’s in drie jaar tijd van 121 miljoen stuks in 2010 naar 63 miljoen in 2013. Eind november stond de teller voor 2014 op 40 miljoen camera’s.

“We aren’t planning to compete face-to-face with smartphones. Instead, we will sell cameras that can provide quality that smartphones cannot give.” - financieel topman Toshizo Tanaka

Het Japanse concern heeft alleen nog een probleem: naast consumenten lopen ook professionele fotografen weg. Om de terugval van compactcamera’s te compenseren, is Canon zich gaan focussen op duurdere, spiegelreflexmodellen. Ooit de favoriet van professionals, maar die willen nu liever een systeemcamera.

Maar terwijl concurrenten als Olympus, Fuji en Sony daarin investeren, blijft Canon inzetten op een markt die volgens de cijfers steeds kleiner wordt. Sterker nog, begin deze maand presenteerde het op gadgetbeurs CES vijf nieuwe digitale camera’s: allemaal compact. En dan is er nog Canons ‘Selfie-cam’.

Dus het gaat slecht met Canon?

Dat niet zozeer. De dalende cameraverkoop wordt deels gecompenseerd door de printers, kopieermachines en medische apparatuur die Canon eveneens maakt. De vraag naar die producten stijgt wel. Canons kantoordivisie is inmiddels goed voor ruim de helft van de omzet; camera’s voor een kwart.

Wat ook helpt is de momenteel lage koers van de Yen. Vorig kwartaal kon financieel topman Tanaka de winstverwachting voor het gehele jaar iets naar boven bijstellen. Die had hij in de zomer juist verlaagd.

En toch. Als Canon zijn positie als marktleider op het gebied van camera’s wil behouden, moet het voorkomen dat de vraag daarnaar verder daalt. Tanaka is optimistisch. Bij de presentatie van vorige kwartaalcijfers zei hij:

“Our sales will start showing a healty growth of around 5 percent.”

Wishfull thinking? Allicht.

Foto Canon

Canons PowerShot N2, ook wel: de Selfie-cam. Foto Canon