Tech

Twitter heeft niet meer genoeg aan 140 tekens

Berichtjes van 140 tekens sturen, dat is zo 2009.  Niet genoeg om de strijd met andere sociale netwerken te winnen in ieder geval. Twitter breidt daarom uit met privé-chats voor groepen en video’s delen in je tweets.

30 seconden videotweet

Twitter ontkomt niet aan de online videohausse. Sociale netwerken moeten video aan kunnen bieden om aanspraak te maken op de lucratieve advertentiemarkt voor online videos.  Facebook begon er vorig jaar al mee (denk aan de Icebucket Challenge) en sinds vandaag biedt Twitter zijn gebruikers de mogelijkheid  om filmpjes van 30 seconden te uploaden. Je hoeft geen andere webdiensten (Vine, Instagram, YouTube) meer in te zetten om je video te delen met de buitenwereld. De iPhone-app kan ook bestaande video’s uploaden, bij Twitters Android-app komt die functie later.

Twitteren in een groep

Twitter, opgericht in 2007, kampt met een gebrek aan aanwas van nieuwe leden (nu 284 miljoen)  en verloor afgelopen jaar de helft van zijn beurswaarde. Het netwerk veranderde in een soort medium voor media en probeert nu nieuwe, gewone gebruikers te trekken door extra functies toe te voegen. Een extra functie die sinds vandaag werkt is de groupchat : via de direct messaging kun je met andere Twitteraars kletsen zonder dat de buitenwereld het merkt. Het is Twitters variant op de populaire groeps-app van WhatsApp, het meest gebruikte chatnetwerk van dit moment.

Hier meer uitleg:

The group function lets you start conversations with any of your followers and they don’t all need to follow one another in order to chat. You can create a group in just a few taps. When you’re added to a group, you’ll get a notification.

Waar blijft de sjeu

Zo beginnen sociale netwerken en chatnetwerken meer en meer op elkaar te lijken. Jammer, want het openbare karakter van Twitter gaf juist wat sjeu aan de discussies die op dit netwerk woedden. Als iedereen in verborgen groepjes verder keuvelt is er beduidend minder te beleven.

Door functies van elkaar te kopiëren kunnen sociale netwerken inmiddels allemaal vrijwel hetzelfde, de verschillen tussen chatten en online delen vervagen. WhatsApp (eigendom van Facebook) breidt zijn imperium uit; het was een app die alleen voor de mobiele telefoon geschikt was, maar Androidgebruikers kunnen het grootste chatnetwerk nu ook gebruiken op normale pc’s, via hun webbrowser. Dat biedt opties voor het tonen van advertenties. WhatsApp heeft beloofd dat die niet (als in: nooit) in de mobiele app kwamen: “No Ads, No Games, No Gimmicks”. Maar de webbrowser heeft meer ruimte en meer mogelijkheden voor commercie. Van 99 cent per WhatsApp-gebruiker per jaar kan de schoorsteen niet roken - het rechtvaardigt ook niet die overname van 19 miljard dollar.