While you were sleeping... in Asia

Rusland is officieel niets meer dan rommel

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Road October 8, 2012 in Hong Kong, China. Nathan Road is the main thoroughfare through Kowloon.
HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Road October 8, 2012 in Hong Kong, China. Nathan Road is the main thoroughfare through Kowloon.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Investeren in Rusland? Standard & Poor’s zou het niet doen. De kredietbeoordelaar heeft de kredietscore van het land verlaagd tot zogenoemde junk status ofwel absolute rommel. Dat betekent dat S&P de kans bijzonder groot acht dat Rusland op een gegeven moment niet meer aan betalingsverplichtingen kan voldoen.

De Financial Times noemt de afwaardering de nieuwste klap voor Rusland. De economie van het land is al in crisis door kelderende olieprijzen en internationale sancties.

De rating van S&P betreft de kredietwaardigheid van staatsobligaties maar heeft grote gevolgen voor de hele economie aangezien banken en bedrijven nimmer een kredietscore kunnen hebben die hoger is dan het land waar ze gevestigd zijn.

Het is voor het eerst in ruim tien jaar dat de Russische kredietwaardigheid er volgens S&P zo slecht voorstond. Het Internationaal Monetair Fonds verwacht dat de Russische economie dit jaar met 3 procent krimpt.

Hoe gaat Yahoo verder met Alibaba? Dat is de vraag.

Het zijn spannende dagen voor Marissa Mayer. Ze moet de komende tijd besluiten wat ze precies met Azië wil. Na de beursgang van Alibaba verkocht Yahoo een deel van de aandelen, maar de Amerikanen bezitten nog steeds 15 procent van het Chinese internetbedrijf. Ook heeft Yahoo een belang van 35 procent in Yahoo Japan. Dat is mooi, vinden aandeelhouders, maar wat leveren die participaties Yahoo concreet op? Dat is een moeilijke vraag voor bestuursvoorzitter Mayer, schrijft The Wall Street Journal.

Activistische aandeelhouder Starboard Value wil in essentie dat Yahoo zichzelf splitst in twee bedrijven. Het ene bedrijf moet de internetactiviteiten voortzetten en het andere bedrijf moet de Aziatische aandelen beheren.

Volgens Starboard is dat de beste manier om te voorkomen dat Yahoo een enorme belastingheffing moet betalen over de Aziatische aandelen. Daarna kan het bedrijf met Aziatische aandelen van de hand worden gedaan  tegen een aardig bedrag. Dat betekent kassa voor aandeelhouders als Starboard.

De inzet is hoog, schrijft The Wall Street Journal. Als Mayer er niet in slaagt een goeie oplossing te vinden, riskeert zij de woede van aandeelhouders. Haar dagen kunnen dan geteld zijn.

Van iPhones naar auto’s: Hon Hai kan alles maken

Wat zou de gedachtegang zijn geweest bij de topmannen van Hon Hai, ook wel bekend als Foxconn. Lagen ze ‘s avonds in bed te woelen omdat ze doorkregen dat hun elektronicafabrieken te afhankelijk waren van Apple? Dat hun lot verbinden aan iPhones en iPad’s een te groot risico was? En dachten ze toen: Eureka, we gaan auto’s maken?

Dat is wel het resultaat, schrijft de Nikkei Asian Review. De Taiwanese onderdelenmaker investeert 78 miljoen dollar in de Chinese autodealer Harmony, die merken als Tesla, BMW en Jaguar verkoopt. Het doel is om ervaring op te doen in de autobranche.

Uiteindelijk wil Hon Hai zelf, en niet via dochterbedrijven zoals het nu voorzichtig doet, onderdelen voor auto’s maken. Vooral de markt voor elektrische auto’s vinden de Taiwanezen aantrekkelijk, aldus Nikkei Asian Review.