Wielrenner als ‘Man-Machine’

Overheersend mannelijk publiek met 3D-brilletjes vrijdagavond in het Amsterdamse Paradiso bij Tour de France, laatste van acht opeenvolgende concerten door de Duitse groep KraftwerkFoto david van dam
Overheersend mannelijk publiek met 3D-brilletjes vrijdagavond in het Amsterdamse Paradiso bij Tour de France, laatste van acht opeenvolgende concerten door de Duitse groep KraftwerkFoto david van dam

De Ronde van Frankrijk start dit jaar in Utrecht, maar dankzij Kraftwerk is die vrijdag al officieus begonnen.

Als muzikale proloog voerde het Duitse viertal onder (wielerliefhebber en kraftwerker van het eerste uur) Ralf Hütter op de laatste van acht achtereenvolgende avonden in Paradiso de laatste cd uit, Tour de France, in 2003 gemaakt ter ere van 100 jaar Tour.

Op het doek achter de vier muzikanten werden eerst filmbeelden getoond uit de tijd dat de Tour écht in Amsterdam begon, de jaren 50. De bij het concert verstrekte 3D-bril deed zijn werk vanaf Vitamin. Duizenden pillen zweefden in allerlei kleuren de zaal in. Doping?!

Ook zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong, diep gevallen door dope, pedaleerde over het doek op het ritme van de mechanische, perfect uitgevoerde muziek van Kraftwerk. Als The Man-Machine, vrijdag een van Krafwerks ‘greatest hits’, zou je ook de fietsende robot uit Texas kunnen omschrijven. Hij wilde zijn ambacht tot in de details perfect uitvoeren – ook op het gebied van ‘vitaminen’. Armstrong was een controlfreak, net als de mensmachines van Kraftwerk. Die verwantschap valt ook op als je luistert naar The Robots en kijkt naar een ploegentijdrit van Armstrongs US Postalploeg.

Autobahn, de bijna 20 minuten lange laatste toegift, is ook een soundtrack van de Tour, vooral voor de niet fietsende volgers – passend bij het drie weken lang scheuren over de Franse wegen, soms zelfs over de Autobahn.