Openbare aanklagers eisen 26 jaar tegen kapitein Costa Concordia

Francesco Schettino (rechts) tijdens het proces in het Italiaanse Grosset.
Francesco Schettino (rechts) tijdens het proces in het Italiaanse Grosset. Foto EPA / Enzo Russo

De openbare aanklagers in het proces tegen de Italiaanse kapitein Francesco Schettino van het gezonken cruiseschip Costa Concordia hebben 26 jaar cel geëist tegen hem wegens doodslag.

Het schip liep in januari 2012 op de klippen bij het Italiaanse eiland Giglio. Bij de scheepsramp kwamen 32 mensen om. De voormalige kapitein wordt ervan beschuldigd dat hij te snel van boord ging. Hij zou als een van de eersten van boord zijn gegaan terwijl er nog veel passagiers en bemanningsleden aan boord waren. Naar eigen zeggen sloeg hij overboord.

De kapitein zou ook te dicht langs de kust hebben gevaren waardoor het schip vastliep. Tijdens het proces verklaarde Schettino zelf vorig jaar december dat hij zo dicht langs de kust voer om de passagiers te plezieren.

Het is een vrij hoge straf, zegt NRC-buitenlandredacteur Marc Leijendekker:

“Schettino heeft nog geprobeerd tijdens het proces om de schuld ook op anderen te schuiven, maar daar is hij niet in geslaagd. De openbaar aanklager ziet hem echt als de hoofdschuldige en heeft ook de rechter gevraagd om hem te laten arresteren. Hij wacht de veroordeling na het voorarrest momenteel op vrije voeten af, maar de aanklager is bang dat hij naar Zwitserland zal gaan waar hij een huis heeft.”

De openbaar aanklager zei vandaag dat de kapitein alleen maar “aan zichzelf dacht”, schrijft persbureau AP. In het slotpleidooi zei de aanklager dat Schettino van begin af aan gelogen heeft om zijn eigen leven te redden “zonder dat zijn schoenen ook maar nat geworden zijn”.

Lang proces

De rechtszaak rond de Costa Concordia begon al in juli 2013. Met vijf medewerkers van de rederij werd geschikt. In ruil voor een schuldbekentenis kregen ze een gevangenisstraf tot 34 maanden. Ook de reder schikte de zaak met een boete van een miljoen euro; in Italië kunnen bedrijven worden beboet als personeelsleden een delict begaan.

Die boete staat los van de bergingskosten die voor de reder ook al een flinke kostenpost opleverden. In totaal komen de kosten waarschijnlijk uit op een half miljard. Bij de gecompliceerde en langdurige bergingsoperatie was onder meer Boskalis betrokken.