Altijd maar bereikbaar zijn heeft vooral negatieve effecten

We zijn tegenwoordig altijd en overal bereikbaar. Maar wat zijn de gevolgen daarvan voor jou als werknemer? Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan: om precies te zijn 63, tussen 1992 en 2014. En die onderzoeken laten nogal verschillende uitkomsten zien. Het ene concludeert dat het voor de werknemer eigenlijk wel goed is: je kan overal werken, bent lekker flexibel – goed voor de balans tussen werk en privé. Maar die constante bereikbaarheid kan er ook voor zorgen dat je het werk minder makkelijk loslaat. Dat zorgt voor stress, ook binnen het gezin.

Op zoek naar een betrouwbaar totaalbeeld zette onderzoeker Svenja Schlachter, PhD kandidaat aan de Universiteit van Surrey, alle onderzoeksresultaten op een rij.

Waarom een overzicht?

„Er wordt nog maar relatief kort onderzoek gedaan naar het gebruik van elektronica door werknemers. Maar daarbij wordt er wel gekeken naar verschillende effecten: voor de werknemer, voor de communicatie én voor het bedrijf. Wij maken een overzicht om te zien wat we nu weten, welke informatie we nog missen.”

En mist er veel?

„Ja. We kennen de positieve en negatieve gevolgen, maar de vraag is nu hoe we de positieve effecten kunnen verhogen.”

Want de negatieve effecten hebben nu de overhand?

„Ja, de meerderheid ervaart het als stressvol altijd overal op te moeten antwoorden. Toch geeft het sommige mensen ook een bepaald gevoel van controle: je kan lekker thuis werken als de loodgieter langskomt. Maar die positieve geluiden zijn duidelijk in de minderheid. Daar moet aan gewerkt worden.”

Hoe?

„We zijn een 24 uursmaatschappij geworden. En een maatschappij verander je natuurlijk niet zomaar. We moeten het probleem durven benoemen. Mensen zijn nu vaak passief: ‘Iedereen doet het, dus ik doe ook mee.’ Maar als dat voor veel mensen niet de ideale situatie is, moet je daar wat aan doen.”

Dus tegen je baas zeggen dat je telefoon een avondje uit staat?

„Het is niet makkelijk, maar breng het ter sprake. En sta er meer bij stil: waarom gebruik ik mijn telefoon? Wil ik het wel en is het wel echt nodig? Maar het vraagt ook wat van de werkgever, die moet het beleid aanpassen.”