24/7 bereikbaar

Altijd bereikbaar, altijd ‘aan’ voor je baan. Nogal stressvol

Foto iStock

Maandag, de werkweek begint weer. Maar heb je wel echt weekend gehad? Nog even een mailtje naar je baas sturen voordat je gaat slapen. Of tijdens familiebezoek kijken of je nog belangrijke mails hebt gemist. Op zondagmiddag vast een paar collega’s appen over een project voor komende week. Doe jij vast ook wel eens.

We zijn altijd en overal bereikbaar. Maar wat zijn de gevolgen daarvan eigenlijk voor jou als werknemer?

Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, maar niet heel veel: om precies te zijn 63 tussen 1992 en 2014. Het ene onderzoek concludeert dat het voor de werknemer eigenlijk wel goed is: je kan overal werken, bent lekker flexibel - goed voor de balans tussen werk en privé. Toch kan die constante bereikbaarheid er ook voor zorgen dat je het werk minder makkelijk los laat. Het zorgt voor stress, niet alleen bij jou, ook binnen de familie. Uit een poll van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup, blijkt dat mensen die meer bereikbaar zijn buiten kantoortijden meer werkstress ervaren.

Maar is het nou uiteindelijk een goede of slechte ontwikkeling? Onderzoeker Svenja Schlachter, PhD kandidaat aan de Universiteit van Surrey, zoekt het uit en brengt alle informatie die er tot nu toe is in kaart. De eerste resultaten zijn nu bekend.

Twitter avatar Sv_Schlachter Svenja Schlachter We need to rethink 24/7 availability for work #dopconf #alwaysswitchedonculture http://t.co/FhdY86LfBA

Waarom een overzicht?
Schlachter: “Er wordt nog maar relatief kort onderzoek gedaan naar het gebruik van elektronica door werknemers. Maar daarbij wordt er wel gekeken naar verschillende effecten: voor de werknemer, voor de communicatie én voor het bedrijf. Wij maken een overzicht om te zien wat we nu weten, welke informatie we nog missen.”

En mist er veel?
“Ja. We kennen de positieve en negatieve gevolgen, maar de vraag is nu hoe we de positieve effecten kunnen verhogen.”

Want de negatieve effecten hebben nu de overhand?
“Ja, de meerderheid ervaart het als stressvol altijd overal op te moeten antwoorden. Toch geeft het sommige mensen ook een bepaald gevoel van controle: je kan lekker thuis werken als de loodgieter langskomt. Maar die positieve geluiden zijn duidelijk in de minderheid. Daar moet aan gewerkt worden.”

Hoe?
“We zijn een 24/7 maatschappij geworden. En een maatschappij verander je natuurlijk niet zomaar. We moeten het probleem durven benoemen. Mensen zijn nu vaak passief: ‘Iedereen doet het, dus ik doe ook mee.’ Maar als dat voor veel mensen niet de ideale situatie is, moet je daar wat aan doen.”

Dus tegen je baas zeggen dat je telefoon een avondje uit staat?
“Het is niet makkelijk, maar breng het ter sprake. En sta er meer bij stil: waarom gebruik ik mijn telefoon? Wil ik het wel en is het wel echt nodig? Maar het vraagt ook wat van de werkgever, die moet het beleid aanpassen.”

En dat beleid speelt inderdaad een grote rol bij het mobiele telefoongebruik buiten werktijd, zo blijkt uit de poll van Gallup.

In Duitsland zijn er al verschillende bedrijven waar werknemers na zes uur geen werkmail meer mogen lezen. Zoals bij BMW, die werknemers het ‘recht op onbereikbaarheid‘ geeft.

Hoe zit dit bij jouw baan? Sta jij ook altijd aan? We horen het graag. Maar schrik niet van de lelijke reclame na het invullen van de poll. Daar kunnen we helaas niks aan doen. Geen stress.