Je leest e-books? Dan lezen uitgevers en e-bookproducenten met je mee

Het Orwelliaanse 'Big Brother is watching you' gaat ook op voor digitale lezers.
Het Orwelliaanse 'Big Brother is watching you' gaat ook op voor digitale lezers. Foto ANP

Je leest vaak e-books? Ga er dan maar vanuit dat de uitgever, of de e-bookproducent, over je schouder meekijkt. Kobo, een Canadese e-bookproducent, heeft gegevens vrijgegeven. En die zijn zowel interessant als pijnlijk.

Pijnlijk zijn ze om te beginnen voor Donna Tartt. Uit de Kobo-gegevens, ingezien door Buzzfeed, blijkt dat veel lezers afhaakten bij het lezen van de meest recente roman van de Amerikaanse successchrijfster: Het Puttertje. Minder dan de helft van de mensen die Tartts Pulitzer Prize-winnende roman kochten, lazen het uit.

Ongeopende boeken

De gegevens zijn interessant, omdat ze duidelijk maken dat het digitale leesgedrag tot in detail gevolgd kan worden. In een memo, waarin een analyse is gemaakt van de uit alle Kobo-readers opgehaalde data, schrijft Kobo:

‘Met de opkomst van digitaal lezen is het mogelijk om er achter te komen hoe onze klant van het boek gebruik maakt. Welke boeken ongeopend zijn gebleven, welke boeken helemaal uit zijn gelezen en hoe snel dat werd gedaan.’

Oorlog en vrede inkorten

Uitgevers kunnen dus veel interessante gegeven uit die data halen en daar hun beleid op afstemmen. Toch is het vooralsnog niet duidelijk of die data door e-bookproducenten met uitgevers gedeeld wordt. Kobo heeft dan wel die memo openbaar gemaakt, Amazon en Apple weigeren dat te doen. Ook willen ze niets zeggen over de mate waarin ze met uitgevers samenwerken.

En misschien willen uitgevers ook wel niet over die gegevens beschikken. In 2012 verklaarde Jonathan Gallasi, president van de grote Amerikaanse uitgever Farrer, Straus & Giroux, de oorlog aan de data-analyse:

“Wij gaan Oorlog en vrede niet inkorten omdat iemand het boek niet uitlas.”

Thriller

Er kan natuurlijk al genoeg gehaald worden uit de verkoopcijfers. Zo melden marktonderzoekers Gfk en KvB-SM vorig jaar dat één op de drie verkochte e-boeken in Nederland een spannend boek betreft. Maar hoeveel procent van die boeken daadwerkelijk zijn uitgelezen? Dat weet alleen het bedrijf die de e-reader heeft gemaakt waarop die thriller gelezen is.