Geslaagde Fashion Week wankelt

Vandaag is de laatste dag van de Amsterdam Fashion Week. Het was een van de sterkere edities in jaren, maar zou zomaar de laatste kunnen zijn.

Modeshow van label Supertrash in de fietstunnel onder het Centraal Station.
Modeshow van label Supertrash in de fietstunnel onder het Centraal Station. Foto Peter Stigter

Een vol programma, geslaagde shows van grote namen en veel nieuw talent: de 22ste editie van de Amsterdamse modeweek op het Westergasterrein die vandaag alweer zijn laatste dag beleeft, was een van de sterkere edities van de laatste jaren.

Toch zou het zomaar eens de laatste editie kunnen zijn. Er is namelijk te weinig geld, zegt mede-eigenaar Bart Maussen. Zijn modeweek is volgens hem een van de weinige ter wereld die nooit subsidie krijgt van de gemeente. Ook het vinden van sponsoren valt momenteel niet mee. „Als er geen steun van de gemeente komt, zijn er drie keuzes”, zegt hij. „Stoppen, verdergaan in zeer afgezwakte vorm, of verhuizen naar een andere stad.”

De opening van de Fashion Week werd afgelopen donderdagavond verzorgd door Avelon, dat met ruim 200 verkooppunten over de hele wereld een van de succesvollere modemerken van Nederland is. Vorig seizoen showde het merk nog in Parijs, maar omdat aanstaande maart de eerste Avelon-boetiek in Amsterdam opent, werd nu voor Amsterdam gekozen.

Hoofdontwerper Erik Frenken liet een gelikte show zien (echt goede modellen en dito haar en make-up, dat zie je niet vaak op de Amsterdamse modeweek), met begeerlijke, modieuze kleding die het midden houdt tussen jeans en designermode.

Het grootste spektakel kwam van het hypercommerciële Supertrash (onlangs nog uitgeroepen tot het populairste Nederlandse modemerk van 2014) dat z’n nieuwe wintercollectie in de nog niet geopende fietstunnel onder het Centraal Station toonde. De show van Bas Kosters blikte terug op een aantal hoogtepunten uit zijn kleurrijke oeuvre en eindigde met een finale waarin hijzelf verkleed als goeroe over het podium danste.

De Marokkaans-Nederlandse ontwerper Aziz Bekkaoui combineerde PLO-prints met hightechstoffen in felle kleuren en traditionele Schotse ruiten in een sportieve collectie waarmee hij ‘een einde aan de hokjesgeest’ wilde maken.

Maar ondanks dat veel grote namen aanwezig waren, was het toch de nieuwe generatie ontwerpers die in Amsterdam de meeste indruk maakte.

Liselore Frowijn bijvoorbeeld is pas 23 jaar, maar won met haar zelfgemaakte stoffen met kleurrijke, grafische prints al de Frans Molenaar-prijs en een grote Franse mode-award.

Deze keer showde ze lange jurken, sportieve jasjes en gebreide rokken van een niveau dat je bijna nooit tegenkomt bij iemand van die leeftijd.

Lisa Konno is ook pas 23 en wilde een statement tegen wegwerpmode maken door nieuwsfoto’s van de fabrieksramp in Bangladesh als prints te gebruiken. Het gebeurt niet vaak dat zo’n activistisch concept zulke modieuze kleren oplevert.

Ook het Arnhemse ontwerpduo Maison the Faux, dat sinds hun afstuderen in 2013 behoorlijk de aandacht trekt met uitbundige kleding, liet een sterke collectie zien: uniseks feestjurken en trainingspakken versierd met kleurrijk nepbont.

Hoe de toekomst van de modeweek eruitziet is nog onduidelijk. Morgen vergadert de Amsterdamse gemeenteraad over eventuele subsidie.