Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

WESTZAAN - Koeien staan na een lange tijd in de stal op de eerste lentedag weer in de wei. ANP REMKO DE WAAL
WESTZAAN - Koeien staan na een lange tijd in de stal op de eerste lentedag weer in de wei. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

V&D moet haast maken

Warenhuisketen V&D gaat fors bezuinigen, werd vorige week bekend. Z24 analyseert de kansen van de Nederlandse warenhuizen en concludeert dat die er niet zo best uitzien.

Slechts één consumentgroep is sterk vertegenwoordigd bij V&D: Kind en Carrière. Werkende ouders met jonge kinderen, woonachtig in vinexwijken, winkelen graag in het warenhuis. Maar nog geen acht procent van alle Nederlandse huishoudens bestaat uit dit soort gezinnen.

V&D is bovendien niet het enige warenhuis waar deze mensen terecht kunnen voor hun kinderspullen of kadootjes. In de doelgroepanalyse van marktonderzoeker Experian, springt V&D er nergens uit, meldt Z24. Het warenhuis vist in dezelfde vijver als Wehkamp, de Bijenkorf, Bol.com en HEMA.

Kan de nieuwe CEO van V&D dan niets meer doen om het bedrijf te redden? Jawel: hij moet zich richten op online activiteiten, zegt Jan Louwris van Experian. “De toekomst van V&D zal afhangen van de mate waarin ze in staat is de verbinding met bepaalde nieuwe klantgroepen te leggen en deze klanten over alle media kanalen heen te verleiden en inspireren.”

Erg optimistisch klinkt hij trouwens niet: “Een alternatief is er niet en haast is geboden.”

Dienstencheque blijkt niet populair

De dienstencheque is nog geen onverdeeld succes, merkt Trouw op. Om de bezuiniging op de thuiszorg te verzachten, bedacht de regering een subsidieregeling. Klanten betalen tien euro zelf, en de gemeente legt 12,50 euro bij.

Marktleider in de thuiszorg is TSN-Thuiszorg. Directeur Zion Jongstra ontdekte dat sommige cliënten opeens minder uren willen afnemen. Van de 60.000 klanten gebruiken slechts 210 mensen de cheque. Hij is er ‘echt boos’ over. Het aantal gebruikers zal nog wel stijgen, maar niet zo snel als staatssecretaris Van Rijn denkt, meent hij. “Ruim driekwart van de mensen zit rond het bijstandsniveau. Die kunnen die tien euro per uur niet betalen.”

De cheque is echter bedoeld voor mensen die dat bedrag wél kunnen betalen, en die groep groeit minder snel dan de groep medewerkers in de thuiszorg die hun baan dreigt te verliezen. Daar was de subsidie namelijk om begonnen: om 19.000 banen te redden.

Volgens Mark van den Berg, directeur van Tzorg (40.000 klanten, van wie 374 een dienstencheque gebruiken) is het nog te vroeg om te oordelen. Zowel de bezuiniging als de subsidieregeling zijn per 1 januari van start gegaan. “Medewerkers worden nú ontslagen.” Hij voorspelt dat veel thuishulpen in het zwarte circuit terecht komen.

Daar zou hij best eens een punt kunnen hebben. Want dan betaal je niet of nauwelijks meer dan 10 euro per uur, én hoef je geen formulier in te vullen.

Goodmorning is wél bonafide

De branche mag een slechte naam hebben, Goodmorning heeft die niet. De Volkskrant maakt een portret van het uitzendbureau dat arbeidskrachten in Polen en Roemenië werft. Afhankelijk van het seizoen zijn er 1.300 tot 1.700 mensen aan het werk via Goodmorning.

De arbeidskrachten krijgen een jaar lang het minimumloon en worden vooral aan het werk gezet in de land- en tuinbouw, logistiek en verpakkingsindustrie. Huisvesting wordt ook geregeld. In tegenstelling tot de wantoestanden die de afgelopen jaren aan het licht kwamen in de uitzendsector, klinken positieve geluiden over de huisvesting die Goodmorning aanbiedt. De huur is bijvoorbeeld maximaal 90 euro per week.

“Het maatschappelijke beeld is niet altijd positief, maar wij gaan niet in op wat anderen doen. Wij leveren waar bedrijven behoefte aan hebben en houden ons daarbij aan de wet”, zegt Cor Konings, directeur van Goodmorning BV.

Buitenlandse werknemers worden door de Belastingdienst gecompenseerd voor de extra kosten die ze moeten maken om in Nederland te werken. Een deel van het brutoloon mag netto worden uitbetaald, schrijft de Volkskrant. Daar heeft Goodmorning ook weer profijt van: daarover hoeven ze geen premie te betalen.

Werknemers uit Polen en Roemenië zijn niet per sé goedkoper, maar ze zijn gemotiveerd en doen vaak werk dat Nederlanders niet zelf willen doen. Dát is het verdienmodel van Goodmorning.