Als je album plots online staat, is snel reageren een must

Ontdaan was ze. Ze was er klaar voor zich over eigenlijk nog onbepaalde tijd van haar rebelse kant te tonen met haar nieuwe album Rebel Heart, maar ineens stond een grote hoeveelheid nummers in demovorm al online. Een vorm van terrorisme, vond Madonna. De voor haar cd-cover in zwarte touwen gesnoerde zangeres noemde het ‘artist rape’. Haar fans moesten de gestolen liedjes – flarden van de werkelijkheid, zei ze – vooral nog niet beluisteren.

Ze wist de schok snel in daadkracht om te zetten: zes liedjes werden meteen officieel uitgebracht. Zoals: Bitch I’m Madonna, een partynummer met door producer Diplo bedachte, schurende beats waarop de zangeres met een hoge computergestuurde stem „Who do you think you are? You can’t mess with this lucky star”, roept. Geen pretje.

De dansbare single Living For Love doet meer aan de oude Madonna denken. Ze zingt het binnenkort bij de Grammy Awards. Aangenamer.

Madonna kan opgelucht adem halen. De FBI en de Israelische politie spoorden deze week de hacker op, die naar het schijnt in computers van meer artiesten had ingebroken. De muziek verhandelde hij online. „Als iedere burger heb ik recht op privacy”, zegt Madonna. „Deze invasie op mijn leven – creatief, professioneel en persoonlijk – blijft een vernietigende en pijnlijke ervaring, zoals dat het voor alle artiesten die het slachtoffer zijn van deze misdaad zal zijn.”

Dát er wordt gelekt is in dit tijdperk nauwelijks nog opzienbarend en bijna onvermijdelijk. Flitsreleases, zoals die van Beyoncé die onverwacht haar album op iTunes zette , zijn ‘game changers’ in de muziekindustrie omdat ze een hype creëren. Dat die grote productie destijd niet uitlekte, kwam mede door het gebruik van codenamen en een steeds veranderende deadline. Digitale releases zijn makkelijker geheim te houden dan de productie van cd’s.

Maar áls je werk eenmaal online staat, is er geen houden meer aan. Dat weet nu ook de IJslandse zangeres Björk. Toen haar in maart te verschijnen, negende studioalbum Vulnicura afgelopen week op illegale downloadsites opdook, reageerde haar label met een versnelde officiële release op iTunes. Balen – de cd was gekoppeld aan de expositie over 20 jaar Björk in het Museum of Modern Art in New York. Maar hoe anders dan Madonna toonde Björk zich in haar reactie. Die was er namelijk niet. Geen woord over het lekken. Op Facebook schreef ze alleen, in haar typische hoofdletterloze stijltje, dat ze dankbaar is dat er nog steeds interesse bestaat voor haar werk.