Een meisjesauto die Adam heet

De Adam Rocks heeft een motortje om te stelen. Bas van Putten vraagt zich wel af wat er onder de laadvloer ligt.

Nu rijd ik hem toch, de Opel die ik links zou laten liggen. Ik had twee jaar geleden een hard hoofd in Opels voornemen de markt voor modieuze stadsauto’s te penetreren met de Adam. Het is gewoon niet des Opels, met zo’n fleurig opgetuigde beautycase een Fiat 500 van de troon te willen stoten. Het masterplan haperde. Het ontwerp miste net dat speciale, de slome viercilindermotoren kwamen uit de oude doos. Echt goedkoop was hij ook niet. Dan hang je met een prijsbewust publiek dat voor een dubbeltje op alle eerste rangen wil. En wie geeft een meisjesauto nou een jongensnaam?

Maar nu is hij er met een nieuw driecilindertje dat alles goed moet maken. Het behoort, neem het voor kennisgeving aan, tot Opels SIDI-familie, een nieuwe generatie direct ingespoten turbomotoren. De SIDI-Adam komt er met 90 en 115 pk, verbruik en CO2-uitstoot daalden fors, het hoge koppel maakt hem stukken sneller dan hij was.

Goed te horen dat het Opel beter gaat. Vorig jaar verkocht het in Europa 3 procent meer auto’s dan in 2013. Dat succes is niet onverklaarbaar. Ik was vaak positief verrast door de technische kwaliteiten van de Opels die ik op deze plaats besprak. Ze waren degelijk en comfortabel. Toch stonden nooit de laatste punten op de i. Ze waren allemaal te zwaar en bijna altijd wedden ze op het verkeerde paard in die zin dat ze op de automarkt posities ambieerden waar ze niks te zoeken hadden.

Opel is slecht in marketing en slecht in timing. Het probeert je een Insigna, die een degelijke vertegenwoordigersmachine hoort te zijn, als een stuk premiumbeleving aan te smeren. Het verkoopt een cabrio, de Cascada, voor een bedrag waarvoor je ook een open Audi hebt. En midden in de crisis komen ze met een hebbedingetje voor goede tijden. Vernoemd naar Adam Opel, stamvader van het merk, fossiel uit Bismarcks tijd.

De pr-campagne voor de Adam deed pijn aan de ogen. Hip voor Opel, jongelui, is wat je vader denkt dat rock-’n-roll is. De commercial deed met schrijnend puberende tattoos, graffiti en dance echt alles fout. Navenant was de teneur in de pers. Lief hoor, maar wat moest je ermee? De verkoopcijfers spraken die stelling niet tegen. Het liep geen storm in Nederland.

Brievenbus

De Adam is er vet cool als Jam, Glam, Slam en als Rocks. Tot vorig jaar was er een Hardwell Edition, naar de dj die jongeren beslist naar waarde weten te schatten, gok ik dat Adam Opel had gezegd. Ik krijg een Rocks mee met fancy kunststof lijsten rond de wielkasten en een stoffen vouwdakje. Ik geef toe dat ik hem best charmant vind en onderweg trek ik veel aandacht. Een grijsaard in een Rocks, dat is wat. Je moet de Adam nageven dat hij een grandioze lakmoesproef is voor je innerlijke leeftijd. Ik voel me stokoud.

Eerst maar eens grumpy ongezellig zijn gebreken afzeiken. De kofferbak heeft de laadcapaciteit van een brievenbus. Mijn mond valt open bij de aanblik. Het laadvloertje, als je het zo mag noemen, ligt bijna op heuphoogte. Wat hebben ze daar in godsnaam onder weggestopt, een complete set winterbanden?

Verder adviseer ik jongeren met klem de achterbank te mijden. Wie daar na een Hardwell-gig met vrienden chill meent uit te kunnen deuken, is bij thuiskomst rijp voor revalidatie. Dit is een tweezitter voor één dansgrage bob met één lief vriendje of vriendinnetje.

Maar het motortje is om te stelen. De 115 pk sterke eenliter verandert de voorheen lethargische Adam in een verrassend snel en economisch autootje, dat makkelijk 1 op 18 haalt. De rust aan boord lijdt weliswaar onder het stoffen schuifdak, dat naar klapperen neigt, de motor is verbluffend stil.

Tot de minpunten behoort de elektrische stuurbekrachtiging die de Adam onnatuurlijk licht laat sturen; alsof je aan een dolle schroef draait. Handig in de stad of voor bestuurders met een spieraandoening, funest voor het contact met het uitstekende onderstel. Over de nieuwe zesversnellingsbak niets dan lof. Het vaak wat hakerige schakelen is bij dit merk verleden tijd.

Ik hoop dat ze bij een volgende gelegenheid alles in één keer goed doen met dit autootje. Geef hem iets meer ruimte achterin, maak hem lichter, maak hem iets minder krampachtig leuk, en je hebt de Adam die ik mijn dochter best cadeau zou willen doen.