Echt, Air France rooft de kas van KLM niet leeg

Een week geleden kreeg de luchtvaartpers een presentatie van Air France-KLM. Vier Franse en drie Nederlandse topmannen – de enige vrouw trad aan bij de groepsfoto, in stewardessenuniform – gaven hoog op over wat er in tien jaar tijd allemaal is bereikt dankzij de fusie. De mannen zeiden zo vaak dat ze het goed hebben samen dat je ging denken: zou er iets mis zijn?

En inderdaad, een week later is de liefdesverklaring verwelkt. Niet dat Air France en KLM vechtend over straat gaan. Maar achter de schermen (in de raad van commissarissen bijvoorbeeld) schijnt het behoorlijk te rommelen.

Zoals bij veel ruzies gaat het over geld. Air France lijdt verlies sinds 2008, met uitzondering van 2010. KLM maakt winst sinds 2010, met uitzondering van 2012. In de eerste negen maanden van 2014 leed Air France 201 miljoen euro verlies, KLM maakte 232 miljoen euro winst.

Geruchten dat Parijs de KLM-kas gebruikt om het verlies te dempen – de termen plunderen en leegroven vallen vaak – zijn er volop. Het financiële beheer zou worden overgeheveld naar de holding, de Nederlandse zeggenschap over de kas zou verdwijnen. Het CDA is bezorgd. De Ondernemingsraad ook, liet ze gistermiddag weten.

De zaak heeft de „volle aandacht” van staatssecretaris Mansveld, schreef ze deze week. Ook al heeft de Staat een bescheiden belang van 5,9 procent, Nederland is gehecht aan een zelfstandige positie van KLM en daar hoort autonoom financieel beheer bij. Air France-KLM stuurde een persbericht rond om de geruchten te ontkennen. „Geld van de ene maatschappij kan niet worden gebruikt om in de andere maatschappij te investeren.”

We zijn gelijk, autonoom en gek op elkaar. Een boodschap die te nadrukkelijk wordt gebracht wekt wantrouwen.