Lang niet gezien: de bandplooibroek

Drie modehuizen presenteerden hun mannenmode in Milaan op een catwalk die in een bos was omgetoverd.

Ermenegildo Zegna
Ermenegildo Zegna

Modehuis Gucci is dol op de eigen geschiedenis. De laatste tijd kwamen steeds weer dessins en ontwerpen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig terug in de collecties van hoofdontwerper Frida Giannini. Maar als het zo uitkomt, wordt het eigen verleden net zo makkelijk gewist. In december werd bekend dat Giannini na acht jaar moest vertrekken, omdat haar ontwerpen slecht verkochten. Nog eerder dan de bedoeling was, ging ze weg. Haar collectie werd afgeblazen. Vijf dagen had het ontwerpteam om iets te maken dat het tijdperk-Giannini zou doen vergeten. En verdomd, dat lukte.

In plaats van gemakkelijke retroglamour presenteerde het team maandag een voor Gucci radicale mannencollectie. Wijde broeken werden gecombineerd met zijden en kanten blouses en strakke truitjes, die uit een vrouwenkast leken te komen. De mouwen waren te kort, de schouders krap. Een veelbelovende blik op de toekomst van Gucci: twee dagen na de show werd bekend dat accessoires-ontwerper Alessandro Michele, die de leiding had over de collectie, de nieuwe hoofdontwerper is van het merk.

De girlfriend-collectie van Gucci was een buitenbeentje in de mannenmodeweek in Milaan. Bij de modehuizen draait het voor najaar 2015 om klassieke elementen gecombineerd met sportieve stukken. Chique joggingbroeken onder colberts, schoenen met dikke zolen, vesten met een strikceintuur op geklede pantalons, gebreide shawlkragen. Meestal in donkere, winterse tinten, met af en toe een speels accent in de vorm van een felle kleur, glans of een frivool sjaaltje.

Comfortabele mannenmode, die liefst in een rustgevend decor werd gepresenteerd: drie modehuizen kwamen met een bos. Bij Salvatore Ferragamo (sfeervolle kleren met afbeeldingen van dieren) werden op de muren beelden van een bos geprojecteerd, bij Moncler (ode aan de eerste donsjas van het merk) stonden op de catwalk 25 kale bomen op een rij. Voor de show van Ermenegildo Zegna (veel groen en tweed) was een heel bos aangelegd. Opvallend waren Zegna’s broeken met diepe bandplooien en hoge taille, een model dat de afgelopen 25 jaar zelden is gesignaleerd. Ook in de eerste mannenshow van Rodolfo Paglialunga, de nieuwe hoofdontwerper van Jil Sander, was die broek te zien, gecombineerd met stoere jassen en elegante truien.

Gewoonlijk is de collectie van Prada een van de gedurfdste van de modeweek in Milaan. Dit keer was de show, waarin zowel mannen- als vrouwenkleren te zien waren, opmerkelijk sober. Draagbare kledingstukken – voor vrouwen alleen rokken en jurken – in overwegend zwart, veelal in het glanzende materiaal waarvan al sinds de jaren tachtig zeer succesvolle rugzakken en tassen worden gemaakt. Die veilige keuze kan te maken hebben met het feit dat de winst van Prada het afgelopen jaar sterk daalde, maar volgens Miuccia Prada was de collectie een analyse van de manier van kleden van mannen en vrouwen, op wat ze delen en wat niet.

Daar had Gucci toch een vrolijker visie op.