Kappersimperium nu ook op Bali

Bo&Caro zijn bij debatten, productpresentaties en borrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk? Deze keer vanaf Bali, Indonesië.

Wat en waar: Puntjes bijknippen in de Hair Spa van Rob Peetoom in Seminyak, Bali.

Wie: Eigenaar en kapper Rob Peetoom.

Geduldig glimlachend slaat hij zijn armen om twee Balinese meisjes. Natuurlijk wil hij even met ze op de foto. Kapper Rob Peetoom, in Nederland bekend van zijn kapperszakenimperium, is ook in het Balinese Seminyak een beroemdheid. Dat komt vooral doordat Paris Hilton hier op het openingsfeestje van zijn salon was, vertelt Peetoom. „Zo’n grote ster hadden ze hier nog nooit gezien. Nu, vijf jaar later, hebben ze het er nog steeds over.”

Beetje aanstellerig

Peetoom begon zijn carrière veertig jaar geleden op een veel minder glamourrijke plek aan zee: in Santpoort. ‘Robèrt Coiffure’ noemde hij zijn salon. „Beetje aanstellerig klinkt dat nu”, grijnst Peetoom. „Maar in die tijd moést je salon gewoon een Franse naam hebben.” Toen hij werd gevraagd als ‘metamorfosekapper’ voor verschillende damesbladen begon hij bekendheid te krijgen en veranderde hij de naam van zijn salon simpelweg in ‘Rob Peetoom’.

Inmiddels heeft hij zestien verschillende salons en is zijn naam een merknaam geworden. „Andere kappers zijn vooral bezig ‘de beste kapper’ te worden, maar ik heb veel zakelijker gedacht”, verklaart Peetoom zijn succes. Hij merkte dat hij zijn beste kappers altijd kwijtraakte omdat ze na een tijdje hun eigen salon wilden beginnen. Prima, dacht Peetoom, maar laat die nieuwe salon dan gewoon weer Rob Peetoom heten.

Rijke Indonesische middenklasse

Een echt knipgeheim hebben ze volgens Peetoom niet. “Nou ja, we doen gewoon geen enge dingen met je haar. We kijken alleen naar wat echt bij je past.” Dat was wel even lastig uit te leggen aan de Balinese werknemers van de salon in Seminyak. „Technisch gezien zijn ze heel bekwaam, met die vingertjes van ze, maar probeer maar eens uit te leggen dat een kapsel vooral bij de persoonlijkheid van een klant moet passen.”

Gelukkig is de clientèle niet de meest lastige. De middenklasse van Indonesië groeit snel en wordt steeds rijker. Er komen steeds meer Indonesische vrouwen langs. Die houden van lang haar en dus is het vaak alleen een kwestie van een beetje bijpunten. Expats komen hier zelden. „Die zijn meestal op Bali om een of ander tassen- of kralenwinkeltje te beginnen en hebben dus niet genoeg geld om zich bij ons te laten knippen”, aldus Peetoom.

De prijzen in de salon verschillen namelijk nauwelijks van die in Amsterdam, terwijl je je hier ook voor een paar euro door een lokale kapper kan laten knippen. „Toch is deze salon eigenlijk niet rendabel.” Peetoom springt soepeltjes over het strak aangelegde waterweggetje dat door de hele salon loopt en eindigt in een vijver die grenst aan de rijstvelden. „Ik heb een half miljoen in deze tent geïnvesteerd, dat krijg ik er nooit uit.” De salon moet vooral dienen als internationaal visitekaartje én om de weg vrij te maken voor nog meer Indonesische vestigingen. En kijk eens aan: in 2016 opent Peetoom zijn zeventiende salon in Jakarta. Wie had dat gedacht van ‘Robèrt’ uit Santpoort.