Een sterke, gecrowdfunde dijk

Rotterdamse ondernemers haalden vorig jaar via crowdfunding 2,3 miljoen euro op. Dat is niet erg veel. Hoe komt dat?

Ondernemer Hans Hill ontwikkelde metzijn dochter Dorian de ‘hillblock’, een paddenstoelvormige dijksteen. Ze haalden al 9 ton op. Foto Rien Zilvold
Ondernemer Hans Hill ontwikkelde metzijn dochter Dorian de ‘hillblock’, een paddenstoelvormige dijksteen. Ze haalden al 9 ton op. Foto Rien Zilvold

Het lijkt een onontkoombaar fenomeen te worden: crowdfunding. Elk jaar komen er honderden projecten bij en verdubbelt het bedrag dat wordt opgehaald. Zo ook in 2014, bleek deze week uit onderzoek van adviesbureau Douw&Koren. In Nederland is voor 63 miljoen euro via crowdfunding gefinancierd. In 2013 was dat nog 32 miljoen. De cijfers bewijzen dat de financieringsvorm aan populariteit wint. Hoe zit dat eigenlijk in Rotterdam?

Op verzoek van deze krant zocht Douw&Koren voor het eerst de cijfers voor Amsterdam en Rotterdam uit. Daaruit blijkt dat Rotterdamse projecten en ondernemingen in 2014 ongeveer 2,3 miljoen euro ophaalden via crowdfunding. In totaal werden daarmee zo’n 53 projecten succesvol gefinancierd, twee keer zoveel als in 2013. Toch had Gijsbert Koren van het adviesbureau verwacht dat het meer zou zijn. „In grote steden worden nieuwe dingen zoals crowdfunding over het algemeen eerder geadopteerd. Amsterdam voldoet wat dat betreft meer aan de verwachtingen.”

In Amsterdam werd in 2014 totaal 8,4 miljoen euro opgehaald – ruim drie keer zoveel als in Rotterdam. Geen reden om te stellen dat crowdfunding hier niet aanslaat, vindt hoogleraar filantropie Theo Schuyt. „Het is nog altijd een verdubbeling ten opzichte van 2013. Bovendien is het belangrijk de aard van de projecten waarvoor geld wordt gevraagd mee te wegen. Te zien aan de bovengemiddelde bedragen die worden opgehaald, 125.000 ten opzichte van landelijk 85.000 euro, is crowdfunding voor deze ondernemingen niet bepaald een grapje.”

Volgens crowdfundingexpert Koren speelt mogelijk mee dat in Rotterdam vaak geld wordt gezocht om producten te kunnen ontwikkelen. Dat zijn dure processen. Een voorbeeld van zo’n product is de zogenaamde ‘hillblock’, een paddenstoelvormige dijksteen die golven tot 50 procent remt waardoor in de nabije toekomst dijken niet of minder verhoogd hoeven te worden. Een uitvinding van de Rotterdamse ondernemer Hans Hill. „Banken wilden ons geen geld lenen, omdat we geen onderpand konden bieden. Crowdfunding bleek een interessant alternatief.” Intussen is Hill liefst drie crowdfundingcampagnes verder en haalde hij al 9 ton op. In 2014 zelfs een bedrag van 400.000 euro in maar liefst 28 uur. Samen met zijn dochter runt hij het bedrijf, maar koudwatervrees hebben ze nooit gehad. „Er zijn altijd risico’s, maar die heb je bij de bank ook. We hebben samen met het crowdfundingplatform Geldvoorelkaar een helder totaalplaatje gemaakt. We wisten waar we aan begonnen.”

Sinds de komst van het eerste crowdfundingplatform Sellaband in 2006, voor bands en muzikanten, is er veel gebeurd in de sector. Ondertussen zijn er bijna 100 crowdfundingplatforms in Nederland en wordt elk jaar meer geïnvesteerd.

Verreweg de meeste projecten komen nog altijd uit de creatieve sector. „Initiatiefnemers van creatieve projecten zijn vaak al vertrouwd met de vaardigheden die je nodig hebt om een crowdfundingcampagne te laten slagen, zoals bijvoorbeeld het maken van een flitsend pitchfilmpje”, vermoedt Schuyt. Dat argument geldt in elk geval voor Thijs Kelder die meer dan 4.000 euro binnen een maand voor zijn kunstproject wist op te halen – mét een mooie film. Hij ontwierp Night Vision, een kunstwerk dat gaat over de rauwe geschiedenis van de Witte de Withstraat waar het vanaf 21 februari ook hangt.