While you were sleeping... in the US

De dollarwinkel-oorlog is voorbij

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nabij de absolute bodem van de winkelbranche valt geld te verdienen. Veel geld. Dat blijkt wel uit de omstreden fusie tussen Family Dollar en Dollar Tree. De laatstgenoemde neemt Family Dollar over 8,5 miljard dollar (7,5 miljard euro), meldt MarketWatch.

Zo ontstaat een enorme winkelketen: 13 duizend winkels, 18 miljard dollar (14,1 miljard euro) aan jaaromzet. Miljoenen Amerikanen met de laagste inkomens kopen er allerlei dingen voor een dollar (bij Family Dollar) of tegen kortingen waar zelfs warenhuisgigant Walmart niet tegenop kan.

De strijd om Family Dollar was hoog opgelopen. Concurrent Dollar General had een hoger, vijandig overnamebod gedaan, maar het was onduidelijk of toezichthouders die fusie zouden toestaan uit vrees voor een monopolie. Zodoende mengde Dollar Tree zich in de strijd.

“De dollarwinkel-oorlog is voorbij”, aldus de New York Times.

Steroïden voor de cloud van Amazon

Amazon begon als online-boekhandel, inmiddels zijn televisie-series en speelfilms een hip product van het bedrijf uit Seattle. Maar een hoofdrol vervult al enkele jaren de cloud-opslag binnen Amazon Web Services (AWS) - en uit een nieuwe overname blijkt dat de cloud belangrijk blijft.

Re/code schrijft dat Amazon voor 350 miljoen dollar (308 miljoen euro) Annapurna Labs uit Israël overneemt. Dat jonge bedrijf maakt networking chips waardoor datacentra beter kunnen functioneren. “Amazon zal hun chips gebruiken om de snelgroeiende AWS-cloud-computer-business efficiënter en goedkoper te laten werken”, schrijft re/code.

AWS is het meest winstgevende bedrijfsonderdeel van Amazon, maar in de strijd met concurrenten als IBM, Microsoft en bovenal Google is de Israëlische hulp dus gewenst.

Camera in de cockpit?

Vliegtuigen kunnen crashen en verdwijnen. Zie Malaysia Airlines vlucht 370, spoorloos verdwenen in maart 2014. Daarom heeft de National Transportation Safety Board (NTSB), het federale onderzoeksorgaan in de transportsector, acht dringende aanbevelingen voor de Amerikaanse luchtvaartdienst (FAA).

Een van de voorstellen is het installeren van niet te saboteren videocamera’s in de cockpit. Dat is meteen ook het meeste omstreden idee; piloten zijn tegen. Hun privacy zou in het geding
raken. Een andere suggestie is ervoor te zorgen dat de instrumenten aan boord niet meer uit te zetten zijn; onderzoekers vermoeden dat dit op vlucht 370 wel gebeurde. Maar ook hier zijn piloten tegen: zij willen om veiligheidsredenen de controle in handen houden.

De problemen en raadselen die vlucht 370 en de tevens verongelukte Air France vlucht 447 (in 2009) blootlegden, waren de redenen waarom de NTSB met de voorstellen is gekomen. De aanbevelingen zijn niet bindend, maar worden doorgaans wel gevolgd - ook internationaal.