Drie redenen...

Waarom het heel goed gaat met de Kanaaltunnel

Foto AFP

Rookontwikkeling, een stroomstoring, problemen met de bovenleiding. Een treindienst door een tunnel is zo eenvoudig nog niet. Als reiziger heb je er regelmatig last van, zo bleek deze week op drie verschillende dagen. Toch boekt Eurotunnel - de exploitant van de Kanaaltunnel, die vandaag met de jaarcijfers komt - het ene na het andere record. Waarom?

Hogere omzet voor Eurotunnel

Update 9.00 uur: Het gaat goed met Eurotunnel. Het boekte vorig jaar een omzet van 1,2 miljard euro, meldt het bedrijf vanochtend. 7 procent meer dan het jaar ervoor. Topman Jacques Gounon sprak van een recordjaar.

1. Het aantal reizigers stijgt weer

Het aantal mensen dat sinds 1994 door de - privaat gefinancierde - tunnel reist neemt, na een sterke daling in 2011, de afgelopen jaren weer wat toe. In 2012 is al een lichte stijging te zien (mede dankzij de Olympische Spelen in Londen), in 2013 stijgt het aantal nog sterker. Steeds meer mensen (her)ontdekken de hogesnelheidstrein tussen Frankrijk en Engeland. Uit onderzoek zou zelfs blijken dat dit aantal in 2020 zou groeien tot 14 miljoen, zo stelt de directeur van Eurotunnel (3.744 werknemers) in de brief aan de aandeelhouders.

2. Ook de hoeveelheid vracht groeit

In 2013 groeide ook het aantal vrachttreinen en de hoeveelheid vracht (1,4 miljoen ton, een record). Dat komt volgens het bedrijf door de toenemende internethandel van en naar het Verenigd Koninkrijk en een groei in graantransport via de trein (dit ging eerder grotendeels via de weg).

En dat is niet het enige record het afgelopen jaar, meldt het bedrijf met veel plezier. Een greep: in augustus werden er 16.416 voertuigen op een dag vervoerd (record), in de week van 11 tot met 17 augustus 85.400 voertuigen (ook een record) en ook de ‘symbolische grens’ van duizend katten werd in die maand doorbroken (1.058, en weer een record).

Reden genoeg om drie nieuwe treinen aan te schaffen.

3. Dus ook de omzet en winst gaan omhoog

In de afgelopen jaren stegen de omzet en de winst van Eurotunnel.

Maar op tijd rijden, dat blijft een probleem

Is er dan alleen maar goed nieuws? Nee Eurostar, de grootste klant van Eurotunnel, heeft moeite de afspraken over op tijd rijden te halen. Van alle treinen zou 85 procent binnen vijf minuten van de geplande aankomsttijd moeten arriveren, en 94 procent binnen een kwartier. In de afgelopen jaren voldoet Eurostar maar één keer aan de eerste eis.

Gisteren was er, voor de derde keer deze week, sprake van lange vertragingen door problemen in de tunnel.

Twitter avatar Eurostar Eurostar Due to ongoing power supply problems in Eurotunnel all Eurostar services will be delayed by up to 60 minutes.

En dat levert natuurlijk ontevreden klanten op.

Twitter avatar nicolacurtis12 Nicola TyrrellCurtis @Eurostar still nothing when can I expect a really? I appreciate you are very busy but want some answers why we had to share seats, thanks
Twitter avatar nadlbrom Dan Bromilow @eurostar Awful customer service. No compensation for alternative transport to Paris. If TFL trains cancelled we get rail replacement! #joke

En dus pakken sommigen de volgende keer gewoon weer het vliegtuig.

Twitter avatar britchickparis Elizabeth Kesses @Eurostar nil point today am afraid - over 90 mins delayed, tunnel still smells of smoke and not even a crisp packet offered..flying is back