Prima handschoenen

Met het nieuws over de teloorgang van warenhuis V&D kwamen de deskundigen. Bij economische tegenvallers zijn er altijd wel een paar die al enige tijd als vliegen boven de poep cirkelen en graag willen verkondigen dat het zaakje stinkt.

V&D was niet meer te redden, daar waren ze het over eens. Het kwam door het online winkelen en verder was het winkelen er geen belevenis, was het assortiment er achterhaald, had het warenhuis een koud, afstandelijk en oubollig imago en werd er niet vanuit de klant gedacht.

Ik vond het allemaal pluspunten.

Ik was meteen verkocht.

Voor de nieuwe handschoenen – het werd tenslotte winter – ging ik eens lekker naar de plaatselijke V&D waar ze me geheel volgens verwachting koud en afstandelijk ontvingen.

„Waar kan ik de handschoenen vinden?”

Een wijzende arm.

„Daar.”

Niet meer, niet minder.

Heel wat beter dan bij concurrent H&M waar ze me een week geleden bij de zoektocht naar een riem zo’n beetje dansend bij de afdeling accessoires afleverden.

„Check this.”

Wat was hier de bedoeling van?

Dat ik me oud voelde, of moest ik iets in het Engels terugzeggen?

Nee, dan de V&D gisteren.

Geen rijen voor de kassa en personeel dat in alles uitstraalde dat het nog slechter met hen ging dan het met jou gaat. In Amsterdam lieten ze zich het leed van de breed in de kranten uitgemeten loonkortingen niet makkelijk afnemen.

„Nee, het is hier allemaal niet zo leuk meer”, zei een wat oudere kassière bij wie ik mijn handschoenen afrekende. Heel wat beter dan dat zogenaamde vrienden-onder-elkaar-toontje van bijvoorbeeld de Mediamarkt, waar ze ongevraagd met je meedachten richting een duurdere computer. Of zoals me laatst bij een boekwinkel overkwam, dat iemand bij de kassa me ging vertellen welke boeken ik nog meer leuk zou vinden om te lezen.

Als u echt begrepen wilt worden door het personeel, ga dan eens lekker naar V&D. Ze zeggen er gewoon hardop wat u en ik al lang weten: dat winkelen alleen leuk is als je er tijd en geld voor hebt. Als dat niet het geval is, heb je er gewoon weinig gedachten bij. Behalve dan: ik wil hier weg. Dat kan bij V&D. Er zijn daar geen rijen, je wordt er niet verleid door bergen andere mooie producten – het assortiment is gewoon slecht - en ze doen er niet alsof je een goede vriend bent.

En ze hebben er prima handschoenen.

    • Marcel van Roosmalen