Oppervlakkige thriller

Hoe visualiseer je een computerhack? In Blackhat kiest regisseur Michael Mann voor de makkelijkste weg. De camera glijdt in razendsnel tempo over allerlei kabels en gaat het mainframe van de computer in, waar schakelingen één voor één oplichten en zo abstracte patronen vormen. De enter-toets die zoveel schade zal aanrichten, komt extreem close in beeld. Met een druk op deze knop zorgt een kwaadaardige hacker (een aardige bijrol van Yorick van Wageningen) er namelijk voor dat in China een kernreactor gedeeltelijk wordt opgeblazen. Ook manipuleert deze ‘blackhat’ beurskoersen; alles met als doel miljoenen te verdienen en zo status te krijgen binnen hackerskringen.

Deze onwaarschijnlijke thriller, over een goede hacker (een ongeloofwaardige Chris Hemsworth) die een kwade hacker moet stuiten, heeft als ideologische strekking dat Chinezen en Amerikanen hun achterdocht over elkaars motieven moeten overwinnen. Ook wordt kritiekloos gekeken naar de macht van FBI en NSA, zonder na te denken over privacyschending. Als het lastig wordt om toestemming te krijgen, volstaat een verwijzing naar 9/11. Als de boeven maar gevangen worden.

Mann kiest met Blackhat voor oppervlakte, niet voor tot nadenken stemmende ideeën.