Leut je latte bij Starbucks, of liever ergens anders?

2012-05-09 08:02:27 DE MEERN - De Starbucks Coffee Company opent haar eerste vestiging langs een Europese autosnelweg. De nieuwe vestiging ligt in De Meern langs de drukke A12. ANP LEX VAN LIESHOUT Foto ANP

Short, Tall, Grande of Venti? De laatste maat is tot nu toe het beste van toepassing op de groei van Starbucks. De koffieketen komt vandaag met kwartaalcijfers. Drie vragen over hoe belangrijk het bedrijf voor Nederland is en vice versa.

1. Hoe belangrijk is Nederland voor Starbucks?

Starbucks uit Seattle was vorig kwartaal nog goed voor een omzet van 4,2 miljard euro. De grootste koffieketen ter wereld groeit hard:

Er zijn verschillende landen waar je zo ongeveer over de Starbucks-vestigingen struikelt:

In Nederland valt dat allemaal reuze mee:

Nederland was tot nu toe erg belangrijk voor Starbucks. Niet vanwege de verkoop van veel koffie (Nederlandse omzetcijfers zijn niet bekend), maar vanwege belastingontwijking elders via het Nederlandse fiscale regime.

2. Hoe groot is Starbucks voor Nederlandse begrippen?

Op het totale aantal filialen mag Nederland voor Starbucks dan weinig voorstellen, het bedrijf heeft hier met The Bank in Amsterdam wél een van de weinige flagship stores. Ook ging het onlangs een samenwerking met Shell aan voor Starbucksen langs de snelweg. En voor Nederlandse koffiezaakbegrippen is Starbucks een flinke speler.

Als keten concurreert het met zaken als Bagels & Beans met 61 filialen, Coffee Company (sinds 2011 eigendom van DE) met 37 filialen, Doppio Espresso met 25 filialen. DE is inmiddels afgehaakt onder eigen naam.

Al komt de concurrentie op de koffiemarkt natuurlijk net zo hard van de kleinere ketens en eenlingen. Het aantal koffieshops in Nederland groeit namelijk hard, vooral in de grote steden:

Lennert Rietveld van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners beschikt niet over de cijfers van 2014, omdat het Bedrijfschap Horeca & Catering dat dit bijhoudt conform het regeerakkoord is opgeheven. Maar hij verwacht dat de stijging sindsdien heeft doorgezet.

3. Vanwaar die groei?

Vanuit het perspectief van ondernemers zitten er allerlei voordelen aan het openen van een koffiezaak, legt Rietveld uit:

“Koffie is echt vakmanschap geworden. Dat spreekt veel jongere ondernemers aan.”

Komt bij dat het een “hippe vorm van horeca” is, de vergunningen makkelijk te verkrijgen zijn (want er is geen alcohol in het spel) en koffiebars een aantrekkelijk publiek trekken. Bovendien kun je, als je een koffiebar wilt openen, dat zowel groot als klein doen.

Maar alles staat of valt natuurlijk met de vraag. En die is ook flink gestegen. Bij jongeren, studenten en werkenden is de ‘professionele’ koffie populair.

Van Starbucks is het knap dat het ondanks de massaliteit nog steeds een bepaald bijzonder koffiegevoel weet over te brengen. Volgens Rietveld zet het bedrijf zijn koffie heel slim als lifestyle neer en is het daarom zo’n wereldwijde hype.

“Starbucks heeft knap op grote schaal een verhaal rond koffie gecreëerd.”

Een belangrijke component daarin is de social media-strategie waarmee bepaalde types worden aangesproken. Ook door Starbucks Nederland, dat ondanks het beperkte aantal filialen bijna 60.000 likes op Facebook heeft.

    • Camil Driessen