Kraftwerk: maar geen Übermenschen

Kraftwerk maakt robotmuziek en eigenlijk kunnen robots dat beter dan mensen. Want robots zijn super human beings, vindt Kraftwerk blijkens de tekst van The Robots, het nummer uit 1978 dat ook gisteren weer tijdens het aan Techno Pop gewijde optreden door vier poppen in rode overhemden werd uitgevoerd.

De tekst werd ook in het Duits uitgesproken, maar vreemd genoeg werd super human being niet vertaald met Übermensch, maar met Überding. Blijkbaar durfden de Kraftwerkers de correcte vertaling niet aan. De rood-zwarte uniformen van de robots getuigden al genoeg van een zekere fascinatie voor de esthetiek van het nationaal-socialisme.

Ten slotte maakten de Kraftwerkers ondubbelzinnig duidelijk dat ze zelf in ieder geval geen Übermenschen zijn. Nadat in het allerlaatste nummer drie van de vier muziekarbeiders van het podium waren verdwenen, begon het enige originele Kraftwerklid, Ralf Hütter, aan een korte solo die gruwelijk in de soep liep.

Techno Pop is het album dat in 1986 uitkwam onder de titel Electric Café. Het leverde geen nummer op dat bekend werd. Ook Kraftwerk zelf vindt het blijkbaar geen groots album, want de integrale uitvoering bleef achterwege. Na het spelen van Sex Object begonnen de vier muzikanten al na tien minuten aan de uitvoering van hun greatest hits als Autobahn en The Model.

Slechts af en toe licht schuddend lieten de Krafwerkers hun muziek met mooie, zware, maar onvervormde bassen horen. Hun saaie presentatie werd gecompenseerd door prachtige animaties op een reusachtig doek. Met een 3D-bril op hun neus zagen de bezoekers muzieknoten of aan het Russische constructivisme ontleende vierhoeken de zaal in zweven.

Hoogtepunt van de reeks hits was Tour de France, een bescheiden hit uit 1983. De ode aan het wielrennen liep uit op een lang uitgesponnen, inventieve technoversie waarvan hedendaagse techno-dj’s als Armin van Buuren nog veel kunnen leren.