While you were sleeping... in Asia

Iets nieuws: China moet met zichzelf leuren

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China hoefde zichzelf niet te verkopen de afgelopen jaren. De omvang van de bevolking, het groeipercentage, de eindeloze superlatieven (snelst groeiende, grootste investeringen, etc.) deden het werk. Maar nu China afgelopen jaar met slechts 7,4 procent groeide, en er twijfels zijn over of de tweede economie van de wereld dit jaar boven de 7 procent uitkomt, moeten Chinese politici opeens hun best doen.

Op bezoek bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos hield de Chinese premier Li Keqiang zijn toehoorders voor dat het wel goed zit met de economische toekomst van zijn land. Niet investeringen door de staat, maar “massaal ondernemerschap en innovatie” zijn volgens Li de sleutels voor succes. Dat schrijft de Financial Times.

Met technologiebedrijven op de plank als Xiaomi, Oppo en Alibaba heeft Li een punt: China is meer dan enorme staatsbedrijven. “De Chinese economie zal niet crashen”, zei Li.

Just cruisin’ in China

Chinese zeeën zijn niet alleen goed voor voortdurende conflicten met Japan, de Filippijnen en Taiwan. Het is ook een bron van inkomsten. De Amerikaanse rederij Carnival is er zo van overtuigd dat Chinezen de komende jaren massaal cruises ondernemen dat het bedrijf zijn chief operating officer naar Shanghai verhuist. The Wall Street Journal heeft een stuk.

De markt is nu nog klein, maar Carnival Cruise Lines verwacht dat in 2020 de markt ongeveer half zo groot als de Amerikaanse zal zijn. Om daarvan te profiteren is aanwezigheid van een hoge bestuurder noodzakelijk, denkt Carnival en dus verhuist Alan Buckelew van Miami naar Shanghai.

De Shanghaise stranden zijn minder spectaculair dan die van Miami, maar Buckelew heeft wel een interessante baan. Waar in Europa en de Verenigde Staten een gemiddelde cruiser tussen 45 en 70 jaar oud is, zijn het in China werkenden tussen de 25 en 45 die op een cruise gaan. En zij hebben een andere smaak. Ze hebben weinig behoefte aan luxe spa’s, willen niet in de rij staan voor een buffet. Ze willen juist wel Tai Chi-lessen iedere ochtend. En verkiezen gokken in kleine afgesloten zaaltjes boven massale casino’s. Met andere woorden: om de Chinezen te behagen moet Carnival een andere bedrijfsformule uitvinden.

Virgin schrapt brandstofheffing passagiers

Altijd irritant als je naar je vliegticket kijkt. Het vliegen an sich is nooit zo duur, maar tel daar de heffingen, belastingen en extra’s bij op en de prijs van je ticket verdubbelt.

In de voortdurende strijd in Australië met Qantas heeft Virgin iets bedacht: de luchtvaartmaatschappij schrapt de brandstofheffing voor passagiers op weg naar de Verenigde Staten. Zo worden tickets naar Amerika wel 50 Australische dollar goedkoper, schrijft de Sydney Morning Herald.

Het klinkt als een cadeautje, maar eigenlijk draait Virgin met de maatregel een besluit van vorig jaar terug, toen het bedrijf de extra heffing instelde op vluchten naar de VS. Virgin voelt de concurrentie sinds Qantas samenwerkt met Emirates uit Dubai. Met een stop in de Verenigde Arabische Emiraten is Amerika met Qantas/Emirates voor Australiërs goedkoper en vaker bereikbaar geworden.