Verkrotting bungalowparken

Dit is hoe we met vakantie willen - glamping in luxe en stijl

Foto Arie Kievit
Foto ANP

Foto ANP

Lekker hè? Er even knus tussenuit. Tent, slaapzak, gasstelletje, oploskoffie. Dat échte, ouderwetse campinggevoel.

Dat willen we dus niet meer. Of in elk geval steeds minder. Uit een rapport van de Rabobank blijkt dat het niet echt goed gaat met de traditionele Nederlandse camping. Het aantal kampeerterreinen in ons land neemt af:

En de vraag naar klassiek en simpel kamperen daalt en blijft dalen, concludeert de bank.

Problemen voor de een…

Dat is minder goed nieuws voor campinghouders, maar in potentie positief voor uitbaters van die andere populaire vakantiebestemming: het bungalowpark. Dus ook voor Pierre & Vacances, het Franse concern dat eigenaar is van onder meer Center Parcs. Vandaag komt het met kwartaalcijfers en het kan daarbij best wat optimistische vooruitzichten gebruiken. Het kwakkelt namelijk al een tijd:

Toch hebben ook vakantieparken het niet per se makkelijk. Want hoewel het aantal mensen dat een nachtje in een bungalow slaapt sinds kort weer stijgt…

…is ook het aantal zogeheten ‘huisjesterreinen’ flink gegroeid:

Het gevolg is een verzadigde markt - te veel bungalows dus - en een toename van de toch al stevige concurrentie. Daardoor komen de bedragen die ketens als Center Parcs, Roompot en Landal GreenParks voor een vakantie kunnen vragen, onder hoge druk te staan. En, misschien nog wel belangrijker, we stellen volgens de onderzoekers steeds meer eisen aan onze vakantie.

1. Luxe

Matje op de grond? Dacht het niet. Als we gaan kamperen, dan wordt er gewoon in een tweepersoonsbed geslapen. De tent heeft een keuken met gasfornuis en oven, is volledig gemeubileerd en beschikt over een ligbad. Glamping, heet dat. Kamperen in stijl:

Van die luxe-eisen hebben niet alleen campings last, maar ook bungalowparken die niet met hun tijd mee zijn gegaan, schrijft de bank:

“Verouderde parken worden geconfronteerd met een structurele afname van de vraag. In sommige regio’s dreigt leegstand en verkrotting.”

2. Duurzaam en bijzonder

Want voor alleen een subtropisch zwemparadijs of midgetgolfbaan komen we niet meer. Het moet op z’n minst een beetje bijzonder zijn - denk wellnessthema, puberarrangement of speciale attracties - en als het even kan ook nog duurzaam opereren. Of dat ook allemaal echt zo is, checken we volgens het rapport standaard van tevoren online: recensies op sites als Tripadvisor of Zoover zijn bepalend voor zowel bezoeker als uitbater.

3. Minder, korter, later

En we gaan minder vaak met vakantie, blijkt uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Korter ook: eerder een weekje dan meteen twee of drie. En bijtijds boeken? Liever last-minute. Daar moeten aanbieders in kunnen voorzien en op kunnen inspelen.

Op de langere termijn zijn de vooruitzichten voor de bungalowbranche volgens de Rabobank positief. Dat is voornamelijk te danken aan het feit dat Nederland een populair vakantieland is en blijft onder Nederlanders en dat ook buitenlandse toeristen hier graag komen. Het NBTC verwacht de komende jaren een groei van het aantal buitenlandse toeristen van 2,4 procent. Vooral het aantal Chinezen dat ons land bezoekt, gaat naar verwachting oplopen:

Niet zo verbazingwekkend dus dat Center Parcs in december een deal aankondigde met het Chinese Beijing Capital Land voor de aanleg van resorts vlak buiten Peking en Sjanghai. De juiste glamptent kun je er in ieder geval al krijgen.