‘Zo’n film die echt laat zien wat de kracht is van cinema’

Joram Lürsen

Filmmakers dagdromen hardop over de film die ze ooit nog willen maken. De regisseur van ‘Alles is liefde’ ziet een epos voor zich over de Nederlandse geschiedenis, met Carice van Houten en Jacob Derwig in de hoofdrollen.

foto rien zilvold

Vooraf droom ik altijd dat het de beste film wordt die ik ooit ga maken. Maar dat pakt natuurlijk nooit zo uit. Als je eenmaal begint, komt de realiteit erbij. Het proces, met alle praktische problemen die daarbij horen, neemt het over van de droom. Daar moet je niet bang voor zijn, anders maak je nooit iets.

„Nu droom ik van een epische film met een tijdspanne van ten minste vijftig jaar. Ken je de film Novecento? Die speelt in het Italië van rond 1900. De vriendschap tussen twee jongens, gespeeld door Robert De Niro en Gerard Depardieu, staat centraal. De een is de zoon van een herenboer, de ander de zoon van zijn knecht. Hun vriendschap wordt beïnvloed door de veranderende tijd: de Eerste Wereldoorlog, het opkomend fascisme.

„Toen ik die film zag, was ik heel erg onder de indruk. Bernardo Bertolucci laat de kracht van cinema zien, omdat je niet alleen meegroeit met de jongens, maar ook omdat hij inzicht geeft in wat het land allemaal ondergaat. De film geeft een beeld van de tijdgeest. En het is heel meeslepend door de wijde shots, het goede camerawerk. En de film duurt lang, meer dan vijf uur.

„Zoiets zou ik over Nederland willen maken. Ons land vanaf de Tweede Wereldoorlog. Nederland is in die tijd ontzettend veranderd. De onzekere tijd direct na de oorlog toen oorlogsmisdadigers berecht werden. Helden werden blij onthaald. We begonnen aan de wederopbouw, maar ondertussen was Nederland gewoon nog kolonisator. Daarna kwam de ontzuiling, in de jaren zestig, het idealisme van de damslapers en later de opkomst van het kapitalisme, de hebzucht.

„De rode draad in de film zou een stel moeten zijn. Dat zou ik laten spelen door Jacob Derwig en Carice van Houten. Twee grote Nederlandse acteurs met wie ik al vaker gewerkt heb. Ik hoef ze geen auditie te laten doen om te weten dat ze geweldig zouden zijn. Ook samen, want Jacob is geconcentreerd, rustig, precies. Een goede match met Carice die intuïtiever is.

„Ik weet nog niet hoe de film moet eindigen. Liever niet met de moord op Fortuyn of Van Gogh. Dat is te zwaar. Dan zou ik eerder kiezen voor de geboorte van een kind of een nieuwe liefde. Mijn laatste film, Bloedlink, is een spannende thriller, maar meestal maak ik films die je uiteindelijk een vrolijke kijk op het leven geven. Films moeten een ontsnapping bieden aan de realiteit. Als je het daar niet mee eens bent, moet je documentaires maken.”