Strakke beats en vliegende cijfers bij Kraftwerk

‘Industrial Beats are everywhere’: Tijdens de laatste toegift van het vijfde concert van Kraftwerk in Paradiso schieten die teksten over het beeldscherm. ‘Musik non stop’ is de laatste tekst die opflakkert terwijl de musici omstebeurt na een solo afscheid nemen. Met deze 3D-projectie benadrukt Kraftwerk nog maar eens zijn invloed op de muziek vanaf de jaren tachtig.

De pulserende beats knalden er vanaf openingssong Numbers stevig in bij de uitvoering van Computer World, het album uit 1981 dat gisteravond centraal stond. In strakke uitvoeringen werd hun invloed duidelijk op synthipopbands als Depeche Mode of Human League, die toen net begonnen aan hun doorbraak. Pocket calculator werd begroet als een grote hit. Het publiek danste, althans een deel.

Met schermteksten geeft Kraftwerk aan de effecten van digitalisering van de samenleving goed aangevoeld te hebben, drie jaar voordat de eerste Apple Mac in 1984 op de markt verscheen en tien jaar voor de ontwikkeling van het world wide web. Bij Computer World vlogen de nullen en enen door de zaal en flikkerde de tekst ‘Interpol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard’ op als waarschuwing voor datamisbruik. ‘I need a rendez-vous’ in Computer Love vat computerverslaving in één zin samen.

In het greatest hitsdeel, dat het strakke ritme uit het concert haalde met zwevendere songs als Autobahn , kregen de voorspellende teksten hun rol in Radioactivity. In het rijtje Tsjernobyl, Harrisburg, Sellafield, Hiroshima werd die laatste afgewisseld met Fukushima. Kraftwerk schrijft zo zijn testament.