While you were sleeping... in the US

Netflix binnen twee jaar overal beschikbaar, behalve misschien Noord-Korea

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Netflix voorspelt dat het over twee jaar de wereld domineert. Of althans in alle landen van de wereld te bekijken is, schrijft Techcrunch. Dat liet de streaming videodienst aan aandeelhouders weten in een brief.

Waarom Netflix zo optimistisch is? Het maakte vandaag de laatste kwartaalcijfers van 2014 bekend. Die zijn erg goed. Het haalde misschien niet de verwachte 1,49 miljard dollar aan inkomsten binnen - het werd slechts 1,48 miljard - maar de dienst nadert de zestig miljoen gebruikers en groeit internationaal beter dan gedacht.

De rek is er voor Netflix in de Verenigde Staten uit, daar trekt het maar weinig nieuwe abonnees, maar het buitenland lonkt. De streamingdienst kondigde plannen aan om voet aan wal te zetten in Australië en Nieuw Zeeland. Maar Netflix beschikbaar in alle landen ter wereld? Misschien slaan ze Noord-Korea over. Het bedrijf kondigde aan vanaf 24 januari The Interview te zullen aanbieden in de VS en Canada.

Brutale aandeelhouder aast op fusie van Staples met Office Depot

Concurrerende ketens Staples en Office Depot moeten de strijdbijl begraven en fuseren. Dat vindt het activistische hedgefund Starboard Value LP, schrijft The Wall Street Journal.

Volgens Starboard, dat 6 procent van Staples en 10 procent van Office Depot bezit, zou een fusie de gezamenlijke kosten fors verlagen en de operationele inkomsten laten verdubbelen. Een zogeheten ‘no-brainer’ vindt het hedgefund. Maar de ketens lijken helemaal niet te wachten op deze brutale aandeelhouder.

Staples liet heel diplomatiek weten alle voorstellen van aandeelhouders serieus “in overweging te nemen die de waarde van het concern vergroten”. Office Depot wilde tegenover The Wall Street Journal niet reageren. In 1997 hielden Amerikaanse toezichthouders al een fusie tussen de twee tegen. Starboard laat zich echter niet tegenhouden door die geschiedenis. De investeerdersfirma ziet het potentieel afschieten van zijn monopolistische idee als een “gebrek aan leiderschap”.

Geen ‘Swiss Made’ op Zwitserse wearables

Zwitserse horlogemakers zullen hun trots moeten inslikken in de strijd tegen de wearables van Apple, kopt Quartz. Het zou namelijk weleens zover kunnen komen dat hun geliefde ‘Swiss Made’ label van horloges verwijderd moet worden.

Zwitserland mist namelijk de kennis om zelf de chips en elektronica te produceren die nodig zijn voor de nieuwe generatie horloges. TAG Heuer, onderdeel van het Franse luxe goederenconglomeraat LVMH, verkent sinds kort onbekend terrein. Hun horloges zullen niet meer volledig Zwitsers zijn maar ook onderdelen van Amerikaanse of Aziatische bedrijven gaan bevatten.

Dit is een zware slag die Apple, Samsung en andere elektronicabedrijven horlogemakers toedient. Niet langer oordelen bedrijven als Swatch of TAG Heuer wearables als een “lompe modegril” . Dat doet misschien nu pijn, het vaarwel zeggen van de nationale trots, maar hopelijk brengt het kapitaal én kennis naar Zwitserland. Dan worden die wearables misschien binnenkort gewoon weer ‘Swiss Made’.