Durf jij wél, als de bank bang is?

Spaargeld inleggen om de plaatselijke fietsenverkoper te helpen. Ook dat is crowdfunding. En dat gebeurt steeds vaker. Vorig jaar werd er 63 miljoen euro opgehaald.

illustratie tomas schats
illustratie tomas schats

Een paar tientjes voor het eerste Nederlandse kattencafé in 2015. Vijftig euro voor een levensecht spel: ontsnappen uit de Rotterdamse Noordsingel gevangenis. Het zijn twee van de ruim 2.000 projecten die in 2014 succesvol geld ophaalden met crowdfunding.

In Nederland werd vorig jaar 63 miljoen euro geïnvesteerd. Een verdubbeling in vergelijking met een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Douw&Koren onder alle 99 crowdfundplatforms in Nederland. Het meeste geld wordt niet opgehaald door die aaibare projecten, maar juist door ondernemers met onverwachte – want minder sexy – producten.

Risico’s en kansen

Neem Hillblock van Hans Hill, hij bedacht een paddestoelvormige dijksteen die golven remt. Hierdoor hoeven de dijken niet of minder verhoogd te worden de komende jaren. Hill heeft bijna 9 ton opgehaald via crowdfundingplatform Geldvoorelkaar. „De bank durfde ons geen geld te lenen, omdat we geen onderpand hadden. Crowdfunding bleek een goed alternatief’, zegt Hill. Crowdfunding expert Gijsbert Koren: „Ons onderzoek toont dat met name ondernemingen elk jaar grotere bedragen ophalen. Bovendien zijn het niet alleen start-ups, maar juist steeds vaker gevestigde MKB’ers die crowdfunding inzetten. Je plaatselijke fietsenmaker die zijn voorraad uit wil breiden, maar daar geen kapitaal voor heeft. Als jij later 9 procent rente krijgt over je inleg, wordt het opeens een mooie investeringskans.”

Toch is 63 miljoen euro maar weinig als je het vergelijkt met de miljarden die banken financieren en over daadwerkelijke rendementen valt nog niet zoveel te zeggen. Kun je dan wel concluderen dat crowdfunding succesvol is? Zonder twijfel, stelt Arjo Klamer, cultureel econoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Dit is peanuts bij wat er komen gaat.” Als het grote publiek begrijpt dat je via crowdfunding rendabele en betrouwbare projecten kunt opzetten, is het hek van de dam, denkt Klamer.