Unilever kampt met ongunstige wisselkoersen en trage herstel

Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern groeide het afgelopen jaar minder dan verwacht.

Unilever heeft vorig jaar minder producten verkocht dan veel marktkenners hadden verwacht. Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern zag de ‘onderliggende’ verkoop in 2014 met 2,9 procent toenemen, zo maakte Unilever vandaag voor het openen van de beurs bekend. Gerekend was op een verkoopgroei van 3,1 procent.

Vooral in het vierde kwartaal viel de verkoop tegen. In plaats van de verwachte groei van 2,6 procent nam de verkoop toe met 2,1 procent. In de onderliggende verkoop zijn onder meer de gevolgen van ongunstige wisselkoersen en het afstoten van bedrijfsonderdelen niet meegenomen, wat een zuiverder beeld geeft van de bedrijfsprestaties.

Vooral de ongunstige wisselkoersen hebben de laatste tijd hun weerslag gehad op de resultaten van Unilever, eigenaar van onder meer de merken Dove, Axe en Magnum. Door de aanvankelijk relatief dure euro hield het concern minder geld over bij omwisseling van de omzet uit niet-eurolanden. De inkomsten over het gehele jaar daalden – vooral daardoor met 2,7 procent naar 48,4 miljard euro.

Unilever-topman Paul Polman verwacht niet dat de resultaten dit jaar veel beter zullen zijn. Polman gaat uit van zwakke resultaten in de eerste maanden en een geleidelijke verbetering gedurende het jaar.

Hoewel verkoop en omzet van Unilever achterbleven bij de verwachtingen, viel de nettowinst juist hoger uit dan voorzien. Onder de streep kwam Unilever uit op 5,5 miljard euro winst, 5 procent meer dan vorig jaar en boven de 5 miljard waar analisten op rekenden.

Het voorzichtige herstel van de wereldeconomie drukte de omzetgroei in opkomende economieën, zoals in veel Afrikaanse landen, China en Thailand. In de Verenigde Staten kampte Unilever met de harde concurrentie, maar wist de multinational licht te groeien dankzij de omzet in ijs en deoderant. In Europa leidden de dalende prijzen in meerdere landen en diverse productsoorten tot minder omzet dan het afgelopen jaar.

Van drie divisies (persoonlijke verzorging, huishoudproducten en ijs en drank) groeide de omzet. Die van de voedseldivisie kromp, onder meer door minder vraag naar margarine.