Spiritueel en kleurrijk, maar ook meer brein dan branie

‘Spiritueel’, dat woord komt erg vaak voor in de begeleidende teksten van het album Next Spring van het Mehmet Polat Trio. En zo klinkt de cd ook, zeer spiritueel, vooral wanneer fluitist Sinan Arat zijn ney bespeelt. De Malinese kora en de Turkse ud zoeken soms de lichte toets, maar het trio dat elkaar in Nederland ontmoette, is duidelijk met serieuze muziek bezig. Het geheel steekt goed in elkaar en dat is nog niet makkelijk met een vermenging van klanken uit West-Afrika, Anatolië en de Balkan. Daarmee is het eindresultaat ook wel erg bestudeerd – zelden soleert er iemand flink uit de bocht. Zo is het al met al meer brein dan branie. Het experiment schuilt vooral in het fysiek van de instrumenten. Luitist Mehmet Polat voegde twee bassnaren toe aan zijn ud en Zoumana Diarra paste zijn kora zo aan dat hij zijn snaren ook op halve tonen kan stemmen.

Het zorgt voor een kleurrijk geluid dat naar meer vrijheid lijkt te verlangen.