Marktplaats vernieuwt – of toch niet?

De grootste veilingsite van Nederland wil actief worden in duurdere segmenten als nieuwe auto’s en huizen. Het uiterlijk blijft echter heel erg ‘2002’.

Marktplaats was al de grootste digitale showroom voor gebruikte auto’s. Nu stapt men ook in nieuwe.
Marktplaats was al de grootste digitale showroom voor gebruikte auto’s. Nu stapt men ook in nieuwe. Foto Hollandse Hoogte

Een kinderfiets, een tweezitsbank, een tweedehands exemplaar van het Franse weekblad Charlie Hebdo. Die koop of verkoop je op Marktplaats. Maar een nieuwe auto? Dat lijkt voor veel mensen nog een stap te ver.

Toch duurt het niet lang meer, zegt directeur Olivier van Duijn van Marktplaats, voordat Nederlandse consumenten ook hun nieuwe auto via internet aanschaffen. Net als in de Verenigde Staten. Daar vindt al 5 tot 10 procent van de nieuwe autoverkopen plaats online. In Nederland is dat nog slechts 1 procent van alle nieuwe verkochte auto’s. Maar dat percentage is stijgende, zegt Van Duijn. „Het is simpelweg een kwestie van tijd.”

En daarom heeft de grootste handelssite van Nederland gisteren een website overgenomen die bemiddelt tussen kopers en verkopers van nieuwe auto’s. Voor een niet bekendgemaakt bedrag koopt Marktplaats, sinds 2004 onderdeel van het Amerikaanse concern eBay, het kleine Nederlandse internetbedrijf Nieuweautokopen.nl. Bezoekers kunnen daar hun wensen kenbaar maken, een nieuwe auto samenstellen en vervolgens in contact komen met autodealers in hun omgeving.

„Er vindt een duidelijke verschuiving plaats naar online als het gaat om kopen en verkopen van nieuwe auto’s”, zegt Van Duijn. „Onze overname van Nieuweautokopen.nl is dan ook een logische. Marktplaats is al de grootste showroom op internet voor gebruikte auto’s.” Ruim 1 miljoen bezoekers per maand zoeken specifiek naar auto’s op Marktplaats. Dat komt neer op een zesde van het totaal aantal bezoekers. Elke dag vinden via Marktplaats 130.000 transacties plaats.

Hoeveel omzet en winst (uit betaalde advertenties en diensten aan zakelijke klanten) het bedrijf haalt mag Van Duijn niet zeggen als onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf. Volgens openbare bronnen haalde Marktplaats BV in 2013 een omzet van 263 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2012, en een winst van 8,2 miloen euro, maar die cijfers gaan over meer dan alleen de Nederlandse tak.

Marktplaats groeit nog steeds hard, wil Van Duijn wel kwijt. In 2014 trok de site 25 procent meer activiteit van bezoekers dan een jaar eerder. Groei zoekt het bedrijf onder meer in duurdere segmenten, zoals nieuwe auto’s. Van Duijn ziet ook mogelijkheden in de categorie huizen.

Groei moet verder komen door sneller dan vroeger in te spelen op nieuwe technologie. „Vroeger konden wij nog achter aansluiten als het ging om nieuwe technieken en nieuwe platformen”, zegt Van Duijn. „Maar nu zie je bij elke nieuwe communicatievorm dat Nederlanders die razendsnel gebruiken. De acceptatie van mobiel internet is hier bijvoorbeeld heel hard gegaan.”

Van alle bezoekers gebruikt nog 40 procent Marktplaats via de gewone computer; 60 procent komt via mobiele apparaten. Driekwart van het mobiele gebruik is via de smartphone, de rest met een tablet. „Mobiel is gewoon veel makkelijker. Zeker met foto’s. Je hoeft niet meer je camera met een kabeltje aan te sluiten op je pc.”

Miljoenen bezoekers, duizenden transacties per dag, waarom ziet de site er dan nog steeds uit alsof hij is gemaakt in 2002? Van Duijn lacht. „Aan de achterkant is wel degelijk veel veranderd. Maar Marktplaats moet zo simpel mogelijk zijn. Verreweg het grootste deel van de site blijft ook gratis.”