Kraftwerk zet robots in voor ‘Robots’

Plotseling stonden we met zijn allen op de Autobahn. Dat betekende dat Kraftwerk klaar was met hun lp The Man Machine. Maar die duurt toch langer?

In de reeks van acht concerten was gisteravond Kraftwerks album The Man Machine uit 1978 aan de beurt. De Duitse electropopgroep speelt in Paradiso elke avond een volgende lp uit hun oeuvre en vult de optredens aan met nummers van andere albums.

Om klokslag half negen was het concert begonnen met het titelnummer en kort na negen uur waren we al op de Autobahn, hun hit uit 1974. We bevonden ons daar nogal letterlijk, want dankzij de 3D-filmprojecties hingen we met onze uitgedeelde 3D-brilletjes naast een Volkswagen boven het asfalt terwijl de Autobahn in een Duits landschap voorbij gleed. Net zoals we in Spacelab boven de aarde hadden gezweefd, kunstmanen over onze hoofden hadden zien vliegen en met een ufo naast Paradiso waren geland.

De nummers van The Man Machine voerden de vier muzikanten magistraal uit, elk vanachter hun eigen tafel. De groep staat op het podium als arbeiders aan een lopende band, geconcentreerd werkend aan beats, piepjes, soundscapes, of melodieën.

Aan interactie met publiek of elkaar doet Kraftwerk niet. Toch is de groep geen machine, dat bewezen de muzikanten toen ieder na de laatste toegift om de beurt even mocht soleren voor hij na een buiging het podium verliet.

Iets eerder hadden ze daarover nog grote twijfel gezaaid toen ze zich voor de eerste toegift op het podium lieten vervangen door vier op hen lijkende robots die The Robots speelden, het missende nummer van The Man Machine! Vermoedelijk eerder opgenomen, want het klonk steriel.

Hoogtepunt van de avond was Neon Lights, een romantische ode aan het nachtelijke stadsleven die ook het meest van alle nummers won aan kracht en sfeer door de beelden van schematische kleurbanen en neonreclames voor auto’s, drank en vrouwen. Toch nog een beetje rock-’n-roll.