Waargebeurd

Hoe ik werd opgelicht door Henrybest231

Beeld iStock

Waar haal je een mooi pak vandaan? Kwaliteitsstof. Op maat gesneden. Niet te duur. In Bangkok, voor 150 euro – en ik was in Thailand. Mijn kleermaker Robin zette mijn maten in zijn matenschriftje. Als ik later nog eens hemden nodig had hoefde ik hem maar te mailen, vertelde Robin. No problem, my friend.

Vorig jaar had ik nieuwe hemden nodig. Ik mailde met Robin.

Hi. This is Stijn, from The Netherlands. I would like to order five more shirts in different styles. Also, I’d like to know how much that would cost, including shipping to The Netherlands.

Ten minste 2.184 Nederlanders werden vorig jaar slachtoffer van internetfraude. Lees ook: Ben jij al opgelicht?

Stijn werd Stign

Mails over en weer volgden. Met foto’s van stoffen en kleuren. Brede of smalle boord? Welke kleur knopen?

Totale kosten voor vijf op maat gemaakte hemden: veertig euro per stuk inclusief verzendkosten. Wel vreemd dat de toon van Robins e-mails halverwege veranderde.  Her en der een tikfoutje: mr Stijn werd mr Stign. En Robin maakte plots melding van een nieuwe winkel die hij had geopend in China:

I’m glad to tell you that I have opened a bigger shop in China. It will be easier and faster to send your package from China here. Details. First name- Wei lin. Last name- Liao. Country/Region: China

Nog steeds geen achterdocht. Ik bedoel: ik had Robin in Bangkok ontmoet. Wat kon er misgaan? Nadat ik het geld overmaakte werd het stil. Ik vond het telefoonnummer van Robins winkel en besloot hem te bellen.

“Waar is mijn geld?”, zei Robin. “Er ligt hier een pakketje voor je klaar.”

“Ik heb het geld overgemaakt”, reageerde ik. “Via Western Union. Naar China.”

Robin: “China?”

Whaaaaaa, blinde paniek

Hoe reageer je als je beseft dat je slachtoffer bent van internetoplichting? In fases, blijkt.

Fase 1: blinde paniek. Ze hebben mijn wachtwoord gehackt, nee nog erger: ze hebben mijn bankgegevens! Wachtwoorden veranderen, bank bellen, creditcard doorknippen, alles blokkeren!

Fase 2: diepe schaamte. Is mij dit echt overkomen? Hoe kan ik zo dom zijn?

Fase 3: berusting. Het was maar 200 euro. Misschien kan ik het nog terugkrijgen?

Dat laatste blijkt onmogelijk. Aangifte kan ik doen, meer niet.

Wat is er gebeurd? Waarschijnlijk kreeg een hacker toegang tot het hotmailadres van Robin. Misschien heeft hij het password geraden, of heeft Robin op een link in een spammail geklikt waarna zijn password via een softwareprogrammaatje (malware) onderschept is. Daarna heeft de hacker het gesprek gevolgd. En is hij – toen het tot een betaalafspraak kwam – ertussen gaan zitten.

En dan nu in Nigeria

Een paar maanden later kreeg ik een nieuwe mail van iemand die zich voordeed als Robin. Hi mr Stign, how are you? Robin had een nieuwe winkel geopend - in Nigeria deze keer – en vroeg of ik nog wat hemden wilde kopen.

We belanden in een chatroom.

stign123: hi robin
henrybest231: hello
stign123: I would like seven shirts
stign123: how much will that be?
henrybest231: Each shirt will cost $82

Na deze korte uitwisseling, kwam het gesprek op geld. En vooral: wat ging er toch mis de vorige keer?

stign123: what happened last time with the money, you think? I dont want that to happen again
henrybest231: i assure you that i won’t happen again
stign123: i know what you are doing, my friend
stign123: it’s not gonna work
henrybest231: what do you mean?
stign123: how many people have you ripped off already with this scam of yours?
henrybest231: I don’t understand you
stign123: sure
stign123: good luck with your store in ‘nigeria’
stign123: goodbye

Arme Stign, of niet?

surveys & polls