‘Easier if you send the money to China’

Hoe is het om via internet te worden opgelicht? NRC-redacteur Stijn Bronzwaer maakte het mee

Als je gaat trouwen, waar haal je dan een mooi pak vandaan? Kwaliteitstof. Op maat gesneden. Niet te duur.

In Bangkok maken ze maatpakken voor 150 euro – en ik ging naar Thailand op vakantie. Mijn kleermaker Robin zette mijn maten in zijn matenschriftje. Het pak haalde ik aan het einde van mijn vakantie op.

Als ik later nog eens hemden nodig had hoefde ik hem maar te mailen, vertelde Robin toen we afscheid namen. Hij zou alles opsturen. No problem, my friend.

Ik trouwde twee jaar geleden. Vorig jaar had ik nieuwe hemden nodig. Ik mailde met Robin.

Hi.

This is Stijn, from The Netherlands. I visited your store in October, when I bought three shirts and a suit. I'm very happy with my purchase and would like to order five more shirts in different styles. Could you let me know how I could do that? Also, I’d like to know how much that would cost, including shipping to The Netherlands.

Thank you Robin!

Mails over en weer volgden. Met foto’s van stoffen en kleurwaaiers. Brede of smalle boord? Doe maar smal. Welke kleur knopen wilde ik? Doorzichtig. Een gat voor manchetknopen? Nee, hoeft niet.

Totale kosten voor vijf op maat gemaakte hemden: veertig euro per hemd inclusief verzendkosten. Wel vreemd dat de toon van Robins e-mails halverwege de mailconversatie veranderde. Her en der een tikfoutje: mr Stijn werd mr Stign. En Robin maakte plots melding van een nieuwe winkel die hij had geopend in China:

I’m glad to tell you that I have opened a bigger shop in China. It will be easier and faster to send your package from China here. So remember to indicate the receiver location as CHINA. Details. First name- Wei lin. Last name- Liao. Country/Region: China

Nog steeds geen achterdocht. Ik bedoel: ik had Robin in Bangkok ontmoet. Wat kon er misgaan?

Nadat ik het geld overmaakte via Western Union werd het stil. Ik vond het nummer van Robins winkel in Bangkok en besloot hem te bellen.

„Waar is mijn geld?”, zei Robin toen hij de telefoon opnam. „Er ligt hier een pakketje voor je klaar en je reageert niet meer op mijn e-mails.”

„Ik heb het geld overgemaakt”, reageerde ik. „Via Western Union. Naar China.”

Robin: „China?”

Hoe reageert een mens op het moment dat hij zich realiseert dat hij slachtoffer is van internetoplichting? In fases, zo blijkt.

Fase 1: blinde paniek. Ze hebben mijn wachtwoord gehackt, nee nog erger: ze hebben mijn bankgegevens! Wachtwoorden veranderen, bank bellen, creditcard doorknippen, alles blokkeren!

Fase 2: diepe schaamte. Is mij dit echt overkomen? Ik weet toch wel wat van computers – toch? Hoe kan ik zo dom zijn?

Fase 3: berusting. Het was maar 200 euro. Mijn rekening is niet geplunderd. Misschien kan ik mijn geld nog terugkrijgen?

Dat laatste blijkt onmogelijk. Is het geld eenmaal opgehaald, en Wei Lin had het opgehaald in Guangzhou zo bleek uit navraag bij Western Union, is er weinig aan te doen. Aangifte doen, meer niet. Al gaven ze me bij de politie weinig kans.

Wat is er gebeurd? Waarschijnlijk kreeg een hacker toegang tot het hotmailadres van Robin. Misschien heeft hij het paswoord geraden, of heeft Robin op een link in een spammail geklikt waarna zijn paswoord via een softwareprogrammaatje (malware) onderschept is.

Daarna heeft de hacker het gesprek tussen ons gevolgd. Rustig, zonder in te grijpen. En is hij – toen het tot een betaalafspraak kwam – ertussen gaan zitten. Een bekende tactiek.

Een paar maanden later kreeg ik een nieuwe mail van iemand die zich voordeed als Robin. Hi mr Stign, how are you? Robin had een nieuwe winkel geopend – in Nigeria deze keer – en vroeg of ik nog wat hemden wilde kopen. We belandden in een afgesloten chatroom.

stign123: hi robin

henrybest231: hello

stign123: how are you?

henrybest231: im fine sir

henrybest231: have you choose design?

stign123: yes, I would like seven shirts

stign123: how much will that be?

henrybest231: Each shirt will cost $82

stign123: ok sounds good

Na een korte discussie over de hemden, kwam het gesprek langzaam op het geld. En vooral: wat ging er toch zo mis de vorige keer?

stign123: what happened last time with the money, you think? I dont want that to happen again

henrybest231: i assure you that i won't happen again

stign123: i know what you are doing, my friend

stign123: it's not gonna work

henrybest231: what do you mean?

stign123: how many people have you ripped off already with this scam of yours?

henrybest231: I don't understand you

stign123: sure

stign123: good luck with your store in ‘nigeria’

stign123: hope it works better for you than your last new store in china

stign123: goodbye