In ontwikkeling

De elektronische lens van Johnson & Johnson komt eraan

Een contactlens die via een microchip je cholesterolspiegel meet en deze informatie doorstuurt naar je dokter. Zomaar een voorbeeld van een elektronische lens die informatie kan lezen, versturen en ontvangen. Google doet er onderzoek naar, dat is bekend. Maar ook farmaceut Johnson & Johnson - dat vandaag de jaarcijfers bekend maakt - onderzoekt de mogelijkheden, zo bevestigt een woordvoerder aan NRC Q.

Johnson & Johnson produceert consumentenproducten, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. De winst en omzet van het Amerikaanse bedrijf stijgen de afgelopen jaren.

Bekende consumentenmerken zijn bijvoorbeeld Natusan, Listerine, Compeed en Acuvue contactlenzen.

Elektronische contactlenzen

Het onderzoek naar elektronica in lenzen is niet nieuw. Google ontwikkelt - in samenwerking met farmaceut Novartis - een lens die het voor suikerpatiënten makkelijker moet maken hun suikerspiegel te meten en deze informatie naar een dokter door te sturen. Allemaal gewoon via een chip in de lens. Ook werkt Google aan een lens met microcamera, te bedienen door te knipperen. Het Zwitserse Sensimed bracht een lens op de markt, de Sensimed Triggerfish, die de druk in de ogen meet bij patiënten met glaucoom, een oogziekte waarbij de zenuwvezels van de oogzenuw geleidelijk aan verloren gaan.

Patenten

Johnson & Johnson diende vorig jaar een patent in voor een lens met een communicatiesysteem en een lens met een antenne. De antenne zou informatie moeten kunnen ontvangen of juist versturen, zo staat in de aanvraag.

Ook bekijkt Johnson & Johnson de mogelijkheden verschillende elektronica in een contactlens onderling met elkaar te laten communiceren, zo blijkt uit deze patentaanvraag. De koppeling moet het mogelijk maken om, net zoals de lenzen van Google, een concentratie in het bloed van de drager te meten en deze door te sturen naar een dokter. Ook zou de lens automatisch donkerder kunnen worden bij fel licht. En: er zouden beelden op kunnen worden geprojecteerd, zoals van een navigatiesysteem of - een suggestie in de patentaanvraag - van je wekker, als je nog heerlijk ligt te slapen. Maar welke opties Johnson & Johnson precies onderzoekt? Dat wil de woordvoerder niet zeggen:

“We kunnen geen commentaar geven op mogelijke specifieke applicaties, partners of lanceringen.”

Concurrent Novartis maakte eerder al wel bekend de mogelijkheden van autofocus te onderzoeken. De contactlens stelt dan scherp op het voorwerp waar je naar kijkt, net als een automatische cameralens. Fijn, kun je je leesbril thuis laten.