Internetfraude

Nederlanders voor 12,6 miljoen euro opgelicht

Foto iStock

Ten minste 2.184 Nederlanders zijn vorig jaar slachtoffer geweest van zo’n vorm van internetfraude. In totaal werd deze groep voor 12,6 miljoen euro opgelicht – gemiddeld ruim 5.000 euro per persoon. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk, het nationale meldpunt voor internetfraude.

Hoeveel Nederlanders er jaarlijks slachtoffer worden van internetfraude is moeilijk te meten: slechts een klein deel doet aangifte. Maar dat het om een groeiend probleem gaat is duidelijk, zeggen experts.

Hoe dat is, opgelicht worden? Lees ook: Hoe ik werd opgelicht door Henrybest231.

Criminelen volgen ons gedrag

Want: hoe meer wij doen op internet, hoe meer gevallen van fraude, zegt hoogleraar internetveiligheid Michel van Eeten van de TU Delft. “We doen meer online en criminelen volgen ons gedrag.”

Wil een crimineel snel aan veel geld komen, dan zijn winkels en banken nauwelijks interessant meer – veel te goed beveiligd, nauwelijks contant geld meer in kas en een veel te hoge pakkans. In 2013 werden er 1.633 overvallen gepleegd in Nederland, tegenover 2.898 in 2009.

Niet de straat, maar het internet is dé plek geworden voor criminelen om aan geld te komen. Een minieme pakkans, enorme opbrengsten en computergebruikers over de hele wereld als potentieel slachtoffer. Het aantal mensen dat winkelt via internet – in 2013 voor meer dan tien miljard euro in Nederland – is de afgelopen tien jaar verviervoudigd. Hoe meer geldtransacties via internet, hoe groter de kans op fraude.

Kat-en-muisspel

Internetcriminelen werken volgens vaste patronen. Ze proberen iets, bijvoorbeeld: webwinkels oprichten die goedkope iPhones verkopen. Dan verschijnen ineens tientallen winkels tegelijk in één land. Zodra kopers gealarmeerd zijn, gaan de criminelen over naar iets nieuws of proberen ze dezelfde tactiek in een volgend land. Het is “een continu kat-en-muisspel tussen criminelen en opsporing”, zegt Van Eeten. “En soms ben je als land aan de beurt.”

Het grootste probleem, nog steeds: mensen die klikken op links in e-mails van fraudeurs. Bendes uit – met name – Rusland, Nigeria en Oost-Europa zijn gespecialiseerd in het ontfutselen van bankgegevens via spam. Mails die lijken alsof ze van de bank afkomstig zijn en vragen om rekeningnummer en passwords.

Of een link bevatten: wie klikt krijgt malware (een stuk software) op zijn computer geïnstalleerd die wachtwoorden ontfutselt. “Het kan soms maanden duren voordat fraudeurs toeslaan. Tot er veel geld op de rekening staat”, zegt André Vermeulen van de Fraudehelpdesk. Deze bendes schieten met hagel: honderdduizenden e-mails per seconde worden er over het internet uitgestrooid. Tot er iemand reageert.

NRC Q wil weten: heb jij ervaring met internetfraude? Mail ons je ervaringen op nrcq@nrc.nl. Maar toe, liever geen pogingen ons op te lichten.

survey service

surveys & polls