Vredespijp

Uber gaat zich nu écht netjes gedragen. Zegt Uber zelf.

Foto Reuters

Zwaait Uber nou met een witte vlag? Daar lijkt het wel op. Op een technologieconferentie in München kondigde bestuursvoorzitter en oprichter Travis Kalanick gisteren aan dat 2015 voor Uber het jaar wordt van verregaande samenwerking met Europese overheden. “We willen sámen problemen gaan oplossen,” zei Kalanick.

Twitter avatar turi2 turi2 Prost, München: Uber-Flieger Travis Kalanick darf 35 Min sprechen - mit einem grässlichen Entrepreneurs-Slang #dld15 http://t.co/iQccFpIACH

Dat is een behoorlijk ander geluid dan wat we gewend zijn van de taxi-app. In allerlei steden ligt het bedrijf in de clinch met lokale autoriteiten. In Nederland gaat het al maanden door met de dienst UberPOP - ondanks het feit dat de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport én het ministerie hebben aangegeven dat dat niet mag.

Uber heeft het laatste jaar veel meer overheden kwaad gemaakt. Het bedrijf wil ze nu paaien op drie manieren.

1. Meer banen

Uber wil volgend jaar zorgen voor 50.000 nieuwe banen in Europa. Volgens cijfers van Uber zelf is dat best realistisch, want het bedrijf heeft berekend dat het in Londen al voor 10.000 nieuwe banen heeft gezorgd, en in New York zelfs 13.750. Aantrekkelijk in een tijd dat veel Europese landen veel werklozen hebben.

Twitter avatar msfd Michael Schneider Listening to @travisk talk @uber to an audience in a country that’s trying to ban uber. #dld15 http://t.co/v1w5wF1lMe

Het is wel de vraag wát voor soort banen dat precies zullen zijn. Er zijn volop chauffeurs die prima rondkomen van Uber, maar eerder bleek al dat veel Amsterdamse chauffeurs voor de dienst uberPOP minder verdienen dan het minimumloon, als je hun uurprijs berekent. En wat het netto-effect is van Uber op het aantal banen is ook onduidelijk. Er zullen ook chauffeurs en medewerkers van taxi-centrales door het Amerikaanse bedrijf worden weggeconcurreerd.

2. Duurzaamheid

Auto’s staan het grootste deel van de tijd stil. En als ze rijden, dan rijden ze vaak met veel minder mensen dan zou kunnen. Dat levert overheden twee problemen op, zegt Kalanick.

“Aan de ene kant ontstaan er files omdat auto’s niet optimaal benut worden. Aan de andere kant wordt een groot deel van de openbare ruimte gebruikt voor parkeren.”

Daarom wil Uber in 2015 in meer Europese steden UberPOOL invoeren, een dienst waarmee gebruikers kunnen carpoolen. “Uiteindelijk willen we zorgen dat Uber een goedkoper alternatief wordt voor eigen auto-bezit, zodat er veel minder auto’s nodig zijn,” zegt Kalanick.

Twitter avatar bwoltermann Björn Woltermann Did not know uberPOOL yet! Pretty cool concept! #dld15 #Uber http://t.co/jBQ28M4exc

Hij zal dan wel duidelijk moeten maken dat de Uber-ritjes in plaats van andere autoritten komen, en niet in plaats van lopen, fietsen of openbaar vervoer.

3. Regels moderniseren

In de Verenigde Staten werkt het bedrijf naar eigen zeggen al samen met 22 lokale overheden om regels over taxivervoer te moderniseren. Dat wil Kalanick nu ook in Europa gaan doen. Hij noemde onder meer een Duitse regel waarin staat dat taxi’s na één rit eerst naar de garage terug moeten voordat ze een nieuwe passagier mogen oppikken.

“Er zijn allerlei regels die misschien werken in een analoge wereld. Maar door technologie zijn die verouderd. Ze helpen niemand, behalve de huidige machthebbers op de taximarkt die innovatie tegenhouden.”

Uber denkt natuurlijk graag mee over nieuwe regels, zei Kalanick - terwijl hij nog eens met zijn bruine ogen knipperde.