Uber gaat zich netjes gedragen, heus

Taxidienst zoekt toenadering tot de overheden waarmee ze in de clinch ligt.

Foto

Zwaait Uber nou met een witte vlag? Daar lijkt het wel op als je gisteren luisterde naar hun topman en oprichter Travis Kalanick. Op een technologieconferentie in München kondigde hij aan dat 2015 voor Uber het jaar wordt van verregaande samenwerking met Europese overheden. „We willen sámen problemen gaan oplossen”, zei Kalanick.

Dat is een behoorlijk ander geluid dan de taxi-app normaal gesproken laat horen. In allerlei steden ligt het in de clinch met de autoriteiten. In Nederland gaat het al maanden door met de dienst uberPOP – ondanks het feit dat een rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport, én het ministerie hebben aangegeven dat dat niet mag.

Uber heeft het laatste jaar in veel meer landen kwaad bloed gezet bij overheden. Het bedrijf wil ze nu paaien op drie manieren.

1 Meer banen

Uber wil in 2015 zorgen voor 50.000 nieuwe banen in Europa. Volgens cijfers van Uber zelf is dat best realistisch, want het heeft zelf berekend dat het in Londen al 10.000 banen heeft gecreëerd, en in New York zelfs 13.750. Aantrekkelijk in een tijd dat veel Europese landen hoge werkloosheid kennen, maar het is wel de vraag wat voor soort banen dat precies zullen zijn. Er zijn volop chauffeurs die prima rondkomen van Uber, maar eerder deze maand bleek dat veel Amsterdamse chauffeurs voor de dienst uberPOP minder verdienen dan het minimumloon als je de uurprijs berekent. Het is ook de vraag wat het netto-effect van Uber nou precies is op banen; er zullen ook chauffeurs en medewerkers van taxi-centrales weggeconcurreerd worden namelijk.

2 Duurzaamheid

Auto’s staan het grootste deel van de tijd stil. En als ze rijden, dan rijden ze vaak met veel minder mensen dan zou kunnen. Dat levert overheden twee problemen op, zegt Kalanick. „Aan de ene kant ontstaan er files omdat auto’s niet optimaal benut worden. Aan de andere kant wordt een groot deel van de openbare ruimte gebruikt voor parkeren.” Daarom wil Uber in 2015 in meer Europese steden uberPOOL invoeren, een dienst waarmee gebruikers kunnen carpoolen. „Uiteindelijk willen we zorgen dat Uber een goedkoper alternatief wordt voor eigen autobezit, zodat er veel minder auto’s nodig zijn”, zegt Kalanick. Uber zal dan wel duidelijk moeten maken dat hun ritjes in plaats van andere autoritten komen, en niet in plaats van lopen, fietsen of openbaar vervoer.

3 Regels moderniseren

In de Verenigde Staten werkt het bedrijf naar eigen zeggen al samen met 22 lokale overheden om regels over taxivervoer te moderniseren. Dat wil Kalanick nu ook in Europa gaan doen. Hij noemde onder meer een Duitse regel waarin staat dat taxi’s na één rit eerst naar de garage terug moeten voordat ze een nieuwe passagier mogen oppikken. „Er zijn allerlei regels die misschien werken in een analoge wereld. Maar door technologie zijn die verouderd. Ze helpen niemand, behalve de huidige machthebbers op de taximarkt die innovatie tegenhouden.”

Uber denkt natuurlijk graag mee over nieuwe regels, zei Kalanick – terwijl hij nog eens met zijn bruine ogen knipperde.