Kleine groei Rotterdamse haven, vooral dankzij containers

Het grootste containerschip ter wereld deed vorige week de Rotterdamse haven aan. Vorig jaar groeide de overslag in de haven licht, vooral dankzij containers.
Het grootste containerschip ter wereld deed vorige week de Rotterdamse haven aan. Vorig jaar groeide de overslag in de haven licht, vooral dankzij containers. Foto ANP / Jerry Lampen

Vooral dankzij forse toename van de containeroverslag is de overslag in de Rotterdamse haven in 2014 met 1 procent gestegen. In totaal werd 445 miljoen ton overgeslagen. Dat blijkt uit de vanochtend gepresenteerde overslagcijfers van de grootste haven van Europa.

Containers

De containersector groeide met 5,8 procent naar 12,3 miljoen TEU (omvang van een kleine container) of met 5,2 procent naar 127,6 miljoen ton. Het havenbedrijf verklaart de groei door de aantrekkende economie in de eurozone en het Verenigd Koninkrijk, waardoor het vervoer van en naar Azië en Noord-Amerika is toegenomen.

Rotterdam profiteert daarbij van schaalvergroting: steeds grotere containerschepen kunnen de haven bereiken. Vorige week deed het grootste containerschip van de wereld, de Chinese CSCL Globe, Rotterdam aan. Het schip van 400 meter lang en 59 meter breed heeft een draagvermogen van zo’n 184.000 ton.

Met de uitbreidingen van de Tweede Maasvlakte mikt het Havenbedrijf Rotterdam op nog meer groei in de containeroverslag. Havendirecteur Allard Castelein zei hierover vorige maand tegen NRC Handelsblad (€):

“Zeker is dat Rotterdam deze uitbreiding nodig heeft. Ik ben net in Zuid-Korea geweest, de schepen die daar worden gebouwd worden steeds groter. Rederijen verwachten van havens dat hun megaschepen er terechtkunnen, dat de infrastructuur wordt aangepast. Zonder Maasvlakte 2 varen ze naar andere havens.”

Nat en droog massagoed

In de twee andere segmenten deed de Rotterdamse haven het minder goed. De overslag van nat massagoed daalde met 2,1 procent naar ruim 200 miljoen ton. De sterkste daling, ruim 8 procent, gold voor minerale olieproducten. Ruwe olie steeg met bijna 5 procent, chemische producten daalden fors. LNG (vloeibaar aardgas) groeide spectaculair met bijna 60 procent, maar is nog altijd bescheiden in absoute zin: 1,2 miljoen ton.

Castelein, afkomstig van Shell, zei vorige maand veel onzekerheden te blijven zien in de energie- en petrochemiesector.

“In de VS is schaliegas opgekomen. Dat is twee à drie keer zo goedkoop als gas hier en zet de Europese investeringen onder druk. Door nieuwe raffinaderijen in het Midden-Oosten en Azië kunnen de Europese raffinaderijen veel moeilijker concurreren op de wereldmarkt. We zullen flink ons best moeten doen om die volumes weer omhoog te krijgen.”

De overslag van droog massagoed, zoals ijzererts en agrarische bulkproducten, daalde met 0,7 procent naar 88,6 miljoen ton.

Voor 2015 verwacht Castelein ook een groei van 1 procent. Hij zet in op offshore, verduurzaming van de energie- en chemiesector en verbetering van het containertransport naar Duitsland en verder.

Lees bij NRC Q: Drie dingen die vandaag belangrijk zijn voor de Rotterdamse haven.